Bez kategorii
Like

Czy władze Polski zwracają majątek zgodnie z prawem?

21/05/2012
523 Wyświetlenia
0 Komentarze
15 minut czytania
no-cover

Od pewnego czasu próbuję się dowiedzieć, czy polscy urzędnicy nie łamią obowiązującego prawa i nie postępują wbrew interesowi narodowemu bezprawnie zwracając majątki podmiotom zagranicznym.

0


Sprawa jest ważna, bo do Nowego Ekranu dochodzą sygnały, iż niejednokrotnie zostało zwrócone mienie za które Polacy już raz zapłacili odszkodowanie. Co byłoby skandalem, gdyż już jesteśmy państwem wielokrotnie okradzionym i dawało asumpt do postawienia urzędników w stan oskarżenia. Moje śledztwo dziennikarskie wprawdzie jeszcze w toku, bo trudno ustalić chociażby gdzie znajduje się wykaz nieruchomości, które powinny być pod szczególną pieczą władz Państwa Polskiego i każdy pytany z zadziwiającą determinacją odsuwa problem jak najdalej od siebie. Jako przykład udostępniam moją korespondencję z Ministerstwem Skarbu Państwa. Rzecz pozostawiam bez komentarza, chcę tylko zasygnalizować problem i żeby każdy czytelnik wyrobił sobie własne zdanie w tej sprawie lub pomógł w jej wyjaśnieniu jeżeli dysponuje jakąś wiedzą w temacie:

7.05.2012

Nadawca: Redakcja Nowego Ekranu

Adresat: Rzecznik Prasowy Ministerstwa Skarbu Państwa

Temat: zapytanie prasowe dotyczące zwrotów nieruchomo​ści

W związku z zawartymi przez Państwo Polskie umowami z 12-toma państwami zachodnimi (tzw. umowy odszkodowawcze za mienie ocalałe o II Wojnie Światowej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w granicach powojennych), które to odszkodowania dotyczyły firm i osob fizycznych majacych siedzibe i będących po II WŚ obywatelami tych państw jakie Rząd PRL wypłacił za nieruchomosci, mienie niematerialne oraz przedwojenne i wojenne papiery wartościowe, a także zobowiązania z okresu sprzed 1 września 1939 obywateli RP względem obywateli państw zachodnich.

To objete odszkodowaniami mienie z mocy prawa przeszło na Skarb Państwa, a do obowiązków prawnych Ministra Skarbu należało i należy ich ewidencjonowanie i zagospodarowanie. Takim wykazem Rząd Polski dysponowała (powojenny Minister Skarbu Państwa a także Minister SP po 89 r.. W związku z tym pytamy czy te pozycje które zostały przejęte na Skarb Państwa po wypłacie odszkodowania wystepują w zapisach hipotecznych Skarbu Państwa i czy po roku 1994 były i są zwracane przedwojennym właścicielom lub ich spadkobiercom?

Takim wykazem Minister Skarbu Państwa musi dysponować skoro otrzymuje wyroki sądów o zwrocie różnorodnych nieruchomości przedwojennym włascicielom.

Prosimy też o ustosunkowanie się do nastepujacej kwestii:

We wszystkich umowach odszkodowawczych z tymi 12 państwami zachodnimi była klauzula, że żadne roszczenia późniejsze nie objęte tymi umowami nie będą respektowane ani przez rząd kraju danego obywatela lub instytucji, ani przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym prosimy o informację czy wystepują zwroty nieruchomości objętych lub nieobjetych tymi umowami w naturze (zwroty gruntów, budynków) lub czy są za nie wypłacane obecnie ekwiwalenty pieniężne.

Prosimy o odpowiedź powołujac się na zapisy prawa prasowego i prawo do informacji publicznej.

 Z poważaniem

Tomasz Parol

Redaktor Naczelny Nowego Ekranu

Odpowiedź:

8.05.2012

Dzień dobry,
Ministerstwo Skarbu Państwa nie dysponujedanymi w zakresie odszkodowań zrealizowanych z tytułu zawartych przez Polskę umów indemnizacyjnych w związku z przejęciem przez Państwo nieruchomości.Właściwy w powyższym zakresie jest Departament Finansów Resortu w MinisterstwieFinansów.

Ponadto MSP na żadnym etapie nie uczestniczyw postępowaniach dotyczących zwrotu bezprawnie znacjonalizowanego mienia.Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami prawa dochodzenie roszczeńreprywatyzacyjnych odbywa się na zasadach Kodeksu postępowania administracyjnegow trybie stwierdzenia nieważności ostatecznej decyzji administracyjnejo przejęciu mienia. Postępowania w tym zakresie prowadzone są przeznastępców prawnych organów nadzorujących nacjonalizację danego rodzajumienia (w zakresie mienia rolnego są to właściwi miejscowo wojewodowie,w drugiej instancji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, nacjonalizacji przemysłu– Minister Gospodarki, gruntów warszawskich – Wojewoda Mazowiecki, MinisterTransportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej lub Samorządowe KolegiumOdwoławcze). Stwierdzenie nieważności decyzji nacjonalizacyjnej otwieradrogę byłym właścicielom lub ich spadkobiercom do ubiegania się przedsądem powszechnym o odzyskanie przejętego przez państwo mienia lub ostosowne odszkodowanie.

Jedyną kompetencją Ministra SkarbuPaństwa w zakresie postępowań dot. znacjonalizowanych składników majątkujest gospodarowanie państwowym funduszem celowym pn. Fundusz Reprywatyzacji. Ze środków tego Funduszu realizowane są wnioski o wypłatę odszkodowań,przekazywane przez organy reprezentujące Skarb Państwa we właściwympostępowaniu administracyjnym lub sądowym, dotyczącym ustalenia wysokościodszkodowania za bezprawne przejęcie znacjonalizowanego mienia. Zgodniez art.56 ust. 1 pkt 1 lit. a  ustawy o komercjalizacji i prywatyzacjiodszkodowania z Funduszu Reprywatyzacji wypłacane są na podstawie tytułówprawnych tj. prawomocnych wyroków i ugód sądowych oraz ostatecznych decyzjiadministracyjnych przedłożonych do wypłaty przez właściwe organy administracjipaństwowej.

Wypłata odszkodowań ze środków FunduszuReprywatyzacji ma miejsce w sytuacji, gdy pomimo stwierdzenia, że dananieruchomość została przejęta niezgodnie z ówcześnie obowiązującymprawem nie istnieje możliwość jej zwrotu w naturze, np. z uwagi na wystąpienienieodwracalnych skutków prawnych, o czym decyduje właściwy organ prowadzącypostępowanie.

Kwestie związane z badaniem czy w odniesieniudo danej nieruchomości, co do której toczy się obecnie postępowaniereprywatyzacyjne, było realizowane odszkodowanie na podstawie umów indemnizacyjnych,znajdują się w kompetencji właściwych organów prowadzących takie postępowaniaoraz sądów powszechnych, a nie Ministra Skarbu Państwa.

Pozdrawiam,

Magdalena Kobos
rzeczniczka MSP

List 2-gi

9.05.2012

Szanowna Pani,
chociaż udzielona odpowiedź jest obszerna to występująw niej rażące sprzeczności dot. wzajemnej korelacji wymienionych podstawprawnych do dekretów nacjonalizacyjnych, a już w skrajnej sprzecznosćiw odniesieniu do umów miedzypaństwowych. Umowy odszkodowawcze (indeminizacyjne)zawarte z 14 państwami zachodnimi (12 umów) począwszy od 1946 r. obejmowałyzapłatę za mienie ich obywateli i firm, ocalałe po II Wojnie Światowejna terenie obecnej Rzeczpospolitej Polskiej. Odszkodowania te zostałyzapłacone, a majątek ten (głownie nieruchomości) przeszedł na własnośćSkarbu Państwa. To właśnie Minister Skarbu Państwa prowadził i prowadziewidencje majątku skarbu państwa, za co jest konstytucyjnie odpowiedzialny.Taką ewidencję przejetych nieruchomości prowadziło ówczesne (1947-1949)Ministerstwo Skarbu, które wprowadziło w terenowych ewidencjach geodezyjnych(dla wielu tych nieruchomości) zapis przejęcia na skarb państwa. Z tegowzględu nie rozumiem dziwnej interpretacji tej sprawy jaka otrzymaliśmyod Państwa, dlatego tez prosimy o poważniejsze potraktowanie naszegozapytania prasowego dotyczacego tej państwowej sprawy gdyż jest ona częstopodnoszona w stosunkach miedzypaństwowych z nieprzychylną dla Polskioceną. Z czym spotykają sie nasi dziennikarze. O ten zapis, które z tychnieruchomosci objetych wymienionymi umowami miedzypaństwowymi nie zostaływpisane na listę własności Skarbu państwa i mogą byc przedmiotem róznorodnychnadużyć i nawet miedzynarodowych oszustw się właśnie upominamy (tymwykazem MUSICIE dysponować) i będziemy się pd państwa domagać tychinformacji nawet poprzez interpretacje poselskie. Skoro dysponujecie Państwolistą nieruchomosci spłaconych w ramach wymienionych umów międzynarodowych,to dlaczego odmawiacie potwierdzenia danych dotyczące nieruchomości którezostały wpisane w zakres Skarbu Państwa a które nie zostały wpisane( i dlatego moga być przedmiotem dochodzenia zwrotów lub odszkodowań,co może mieć znamiona oszustwa kosztem Skarbu Państwa właśnie)? Umowyte nie mają też powiązania z dekretami nacjonalizacyjnymi, gdyż mającharakter odrębnych, ratyfikowanych i zrealizowanych, umów międzypaństwowych.
 
Zwracamy uwagę, że brak nadzoru nad tym majątkiem skarbupaństwa o którym piszemy byłby zaniechaniem przez Ministra Skarbu Państwajego konstytucyjnych obowiązków, mamy nadzieję, że odpowiedź nie natemat którą otrzymalismy wynika z nieporozumienia a nie z faktu, że MSPnie realizuje w tej sprawie swoich konstytucyjnych obowiązków co możeumożliwiać oszustwa osób domagających sie zwrotu lub odszkodowań zamajątek, który już został rozliczony w umowach międzynarodowych.
 
Prosimy potraktować ten list jako zapytanie prasowe iwynikające z prawa do informacji publicznej.
 
Z poważaniem

Tomasz Parol

Odpowiedź:

11.05.2012

Dzień dobry,
pragnę ponownie podkreślić, iż wszelkierejestry dotyczące odszkodowań zrealizowanych z tytułu zawartych przezPolskę umów indemnizacyjnych w związku z przejęciem przez Państwo nieruchomościsą w posiadaniu Ministerstwa Finansów, a nie Ministerstwa Skarbu Państwa.

Kompetencje Ministra Skarbu Państwaw zakresie prowadzenia ewidencji mienia Skarbu Państwa oraz gospodarowanianieruchomościami Skarbu Państwa są ściśle ograniczone ustawą z dnia21 sierpnia 1997 r.o gospodarce nieruchomościami. Stosownie doart. 60 i 60a  tej ustawy Minister Skarbu Państwa gospodaruje nieruchomościamina potrzeby wymienionych w tych artykułach instytucji państwowych, przyczym w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanych na potrzeby instytucjiwymienionych w art. 60a m.in. prowadzi również ich ewidencję.

W pozostałym zakresie, zgodnie zart. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami z zastrzeżeniem wskazanych powyżej wyjątków wynikających z przepisów tej ustawy oraz odrębnychustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami ( w tym też ich ewidencjonowania) jest starosta, wykonującyzadanie z zakresu administracji rządowej.

Niezależnie od powyższego, należyzauważyć, iż istotną umów indemnizacyjnych jest zasada, że przy spełnieniuprzez stronę polską warunków zapłaty globalnej kwoty odszkodowawczejumowy te miały dla strony polskiej skutek zwalniający w przedmiocie zaspokojeniaroszczeń podmiotów uprawnionych.
Pozdrawiam,

MSP

ŁŁ: Oczywiście sprawa toczy się dalej i będzie wyjaśniana także z Ministerstwem Finansów i Starostami. Jednak na uwagę zasługuje fakt, że w wymienionej ustawie nie ma nigdzie artykułu zwalniającego Ministra Skarbu Państwa z pieczy nad majątkiem, za który już zostało wypłacone odszkodowanie oraz z prowadzenia ewidencji tego majątku. Czy ta odpowiedź oznacza, że majątek (nieruchomości) został przekazany dalej (w zarząd) bez poinformowania zarządzającego, że wszelkie roszczenia podmiotów zagranicznych powinny być nieskuteczne, a o ich fakcie poinformowany Minister Skarbu Państwa? Co się stało z rejestrami prowadzonymi do 1997 r.?

Jeśli by tak było i z braku nadzoru (niedopełnienia obowiązków) Minister Finansów lub jakiś Starosta, by zwrócił taką nieruchomość lub jeszcze raz przekazał za nią odszkodowanie to kto powinien ponieść odpowiedzialność? Sama konstrukcja ustawy i sposób jej realizacji przez MSP sprawia wrażenie, jakby zrobiono to właśnie w taki sposób, by mogły być realizowane roszczenia w stosunku do tego majątku, do którego z mocy prawa (na skutek dokonania rozliczeń międzynarodowych) nikt już nie ma prawa sobie rościć. Niedopatrzenie, bałagan czy znowu jesteśmy okradani?

 

0

Tomasz Parol

Tomasz Parol - Redaktor Naczelny Trzeciego Obiegu, bloger Łażący Łazarz, prawnik antykorporacyjny, zawodowy negocjator, miłośnik piwa z przyjaciółmi, członek MENSA od 1992 r. Jeśli mój tekst Ci się podoba, lub jakiś inny z tego portalu to go WYKOP albo polub na facebooku. Jeśli chcesz zostać dziennikarzem obywatelskim z legitymacją prasową napisz do nas: redakcja@3obieg.pl

502 publikacje
2249 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758