Bez kategorii
Like

Czy odnowiony przez J.PIECHOCIŃSKIEGO Rząd wyrazi zgodę na budowę statków w SZCZECINIE ? Cz.4

01/12/2012
660 Wyświetlenia
0 Komentarze
11 minut czytania
no-cover

Zażądano od J. PIECHOCIŃSKIEGO wznowienia budowy statków w SZCZECINIE.

0


Kolejny raz w bieżącym roku w Krakowie omawiano sprawę likwidacji SZCZECIŃSKIEJ STOCZNI.Przedstawiciele Konwentu Narodowego Polski  w dniach 24-listopada 2012 roku zorganizowali sesję poświęconą sprawom gospodarczym. Referaty na tematy gospodarcze wygłosili m.in.  zaproszeni blogerzy Nowego Ekranu (R.Ślązak, H.Połcik). Dużo uwagi poświęcono sprawie rewitalizacji Szczecińskiej Stoczni Porta Holding S.A. Podjęto uchwałę o wystąpienie do J. PIECHOCIŃSKIEGO z żądaniem podjęcia skutecznych kroków zakończonych rewitalizacją tej Stoczni (załączono zdjęcie-fot. PAP/Jacek Turczyk). 

Likwidacja naszych zakładów wytwórczych rozpoczęła się po czerwcowych wyborach w  roku 1989. Zjednoczone Stronnictwo Ludowe opuściło dawnego koalicjanta – PZPR, przyłączyło się do obozu Solidarności i dzięki temu utworzono nowy rząd, który rozpoczął transformację ustrojową w naszym kraju oraz likwidację naszego przemysłu. Ludowcy pod nową nazwą Polskiego Stronnictwa Ludowego uczestniczą w rządach koalicyjnych, które zlikwidowały wiele, wybudowanych przez pokolenia Polaków, zakładów.

Likwidacja Szczecińskiej stoczni rozpoczęła się w roku 2002 w okresie, kiedy współrządzącym ugrupowaniem koalicyjnym było Stronnictwo Ludowców. Ostateczną decyzje o likwidacji tej stoczni podjął rząd RP w którym za Resort Gospodarczy odpowiadało PSL, tym samym z tego resortu usunięto wiele kooperujących ze stocznią firm oraz pozbawiono pracy tysiące wysoko wykwalifikowanej kadry inżynierów i techników.

Dlatego uczestnicy  krakowskiego spotkania zwracają się do Prezesa Polskiego Stronnictwa Ludowego aby wykorzystał szansę naprawienia szkód jakie LUDOWCY wyrządzili naszej Ojczyźnie.

W tym miejscu warto zadać pytanie nowemu prezesowi PSL : Czy KONGRES PSL, nie podjął decyzji o zmianie polityki gospodarczej Polski tak, jak to zrobiło w roku 1989 Zjednoczone Stronnictwo Ludowe, przyczyniając się  do likwidacji komunizmu w naszym kraju?

Z listu do J.PIECHOCIŃSKIEGO – Prezesa Polskiego Stronnictwa Ludowego                             

„Rada Przedstawicieli Okręgów Konwentu Narodowego Polski na posiedzeniu w Krakowie w dniach 24-25 listopada 2012 r. podjęła uchwałę stanowiącą żądanie niezwłocznego podjęcia skutecznego działania, zakończonego rewitalizacją Szczecińskiej Stoczni Porta Holding S.A.”.Załączamy tekst pisma złożonego w Biurze Polskiego Stronnictwa Ludowego w Warszawie.

APEL do Min. J.Gowina jest podany na NE w części trzeciej tego cyklu artykułów.

Tekst listu zamieszczony jest również na stronie http://www.konwent-narodowy-polski.com/

INFORMACJE O STOCZNI 

Przytaczamy niektóre  dane na temat Szczecińskiej Stoczni z poprzednich artykułów zamieszczonych na Nowym Ekranie.

 ·       W nienajlepszej, pod względem koniunktury, dekadzie 1992-2002 stocznia, startując w 1991r. z sytuacji katastrofalnej:
   – buduje i sprzedaje z zyskiem ok. 160 statków o wartości ponad 4 mld USD bez jakiejkolwiek pomocy Skarbu Państwa, czy też UE. Statki te zostały zaprojektowane w Stoczni Szczecińskiej;

·           – Holding stworzył 7 tys. nowych miejsc pracy – stan zatrudnienia wynosił w samym tylko Szczecinie około 11 tys. osób.

·       W latach 1992-2002 Stocznia Szczecińska Porta Holding S.A. (dalej SSPH S.A.,) była jedną z największych stoczni na świecie (V miejsce w rankingach), pierwszą stocznią w Europie.

·       W listopadzie 2001 r. Stocznię odcina się od finansowania. Banki równocześnie wypowiadają linie kredytowe obsługujące bieżącą produkcję SSPH(budowano 17 statków, finansowanie ma 11).Portfel zamówień na około 1,5 mld USD – tj. na 2,5 roku pracy.

·       Obecnie w Sądzie w Szczecinie jest wniosek o Rewitalizację SSPH S.A.

·       Naszym celem [1] jest zamiana postępowania upadłościowego z likwidacją majątku stoczni na postępowanie układowe z wierzycielami (art. 171-196 prawa upadłościowego z 1934 r., według którego toczy się postępowanie), podjęcie działalności przez stocznię i spłata wierzycieli w zakresie wynegocjowanym w układzie i na warunkach w nim określonych.…Czynimy to z mandatu Nadzwyczajnego Walnego Zebranie Akcjonariuszy z 6.07.2009 r., które zobowiązało Zarząd do rewitalizacji Holdingu, wznowienia działalności produkcyjnej Stoczni i przywrócenia należnych praw 8 tysiącom akcjonariuszy – stoczniowcom Szczecina.

 Przypomnijmy niektóre wydarzenia związane z likwidacją naszych stoczni.

W czasie debaty w Parlamencie Europejskim w obronie naszych stoczni występowali m.in. J.Buzek, J.Lewandowski, i M.Schulz (obecny przewodniczący PE). Stowarzyszenia uwłaszczeniowe wystosowały APEL do prezydenta L. Kaczyńksiego o zawetowanie „SPECUSTAWY” o stoczniach oraz pismo do prezydenta Czech V.Klausa. Występowaliśmy także do ONZ i Komisji Europejskiej. Sprawy Szczecińskiej Stoczni omawiane były również na konferencjach gospodarczo – społecznych organizowanych w Krakowie – Łagiewnikach.

Więcej informacji na ten temat podajemy na NE w cyklu artykułów zatytułowanych : „Czy nowy rząd wyrazi zgodę na budowę statków w SZCZECINIE?”

Biedronka zamiast statków

„Bez fajerwerków otwarto w czwartek nowy sklep na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej.

http://www.radioszczecin.pl/index.php?idp=1&idx=93728

– To nie jest smutne, tylko dramatyczne. Tu może pracować kilkanaście osób, a nie kilkaset czy kilka tysięcy – mówi Krzysztof Fidura z "Solidarności". – A żyjemy w mieście, w którym jest najwyższe bezrobocie w kraju.

…..

W Stoczni Szczecińskiej część hal i terenów wynajmują prywatne firmy. Reszta stoi pusta”.

CO Z KOOPERANTAMI SZCZECIŃSKIEJ STOCZNI

Skutki likwidacji naszych stoczni rzutują na działalność, czy też zaprzestanie działalności wielu zakładów kooperujących ze stocznią. Dziesiątki tysięcy wysoko wykwalifikowanej kadry straciło prace. Jedną z takich firm są Zakłady HCP im. H.Cegielskiego w Poznaniu, gdzie wytwarzano silniki okrętowe m.in. dla naszych stoczni.   

 

„Za tymi murami nie ma już Cegielskiego”

 

 

Fragmenty wystąpienia Eugeniusza Poczty, przedstawiciela OZZ Inicjatywa Pracownicza i jednocześnie członka Rady Pracowników HCP – Robotnicze obchody Czerwca’56.

 „Stoimy tu, aby uczcić pamięć robotników poległych w Czerwcu 1956 roku. Składamy hołd tym, którzy wówczas zginęli. Walczyli o lepszą przyszłość. Niestety dziś przyszłość Cegielskiego jest niepewna. Być może to po raz ostatni wychodzą z tej fabryki pracownicy, aby uczcić pamięć poległych Cegielszczaków.………

Nie jesteśmy już producentem silników okrętowych, lokomotyw, obrabiarek. Nie produkujemy już faktycznie niczego… Stoimy tu upokorzeni. Wszystko o co walczyli robotnicy Cegielskiego w 1956 roku, na czym im zależało, za co przelali krew, legło w gruzach. Rząd pozwolił paść przemysłowi stoczniowemu… Za tymi murami nie ma już Cegielskiego. Rozwija się Volkswagen i inne koncerny. Budynki wynajmują wyższe uczelnie.  Z chęcią przejmą teren także deweloperzy na cele budowlane. Cegielski, duma tego miasta, umiera w milczeniu”.

Polecam również artykuł :  Złomowanie Cegielskiego – wywiad w rocznicę Czerwca 1956http://epoznan.pl/blogi-blog-12-1157

Uwagi końcowe

Upłynęło wiele lat od czasu kiedy stocznia wspólnie z kooperantami budowała statki. Jaki jest aktualny stan zakładów współpracujących ze stocznią? Czy prezydenci miast, w których funkcjonowały firmy kooperujące ze stoczniami zrobili wszystko dla ratowania tych firm i naszych stoczni? Co należy robić aby te zakłady wznowiły współpracę ze Szczecińską Stocznią, gdy ta rozpocznie działalność? Konstruktywne uwagi można również przesyłać na mój adres pocztowy NE.

 

 

Źródła

Zdjęcie J.Piechcińkiego : fot. PAP/Jacek Turczyk; http://wiadomosci.onet.pl

Zdjęcie „Biedronka-Stocznia” : http://www.radioszczecin.pl/index.php?idp=1&idx=93728

 

 

 

 

0

H.Po

Odbudowa niektórych sfer gospodarczych. Mam na mysli nasze zlikwidowane zaklady budowane przez pokolenia Polaków. Zyja jeszcze ludzie , którzy budowali huty, stocznie, cementownie, zaklady wytwarzajace aparature kontrolno-pomiarowa...

12 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758