Bez kategorii
Like

CZY NOWY RZĄD WYRAZI ZGODĘ NA BUDOWĘ STATKÓW W SZCZECINIE?

19/10/2011
548 Wyświetlenia
0 Komentarze
15 minut czytania
no-cover

Batalia o stocznię w Szczecinie trwa nadal. Czy ,,nowa polityczna władza” będzie posiadała tak silna wolę , aby uruchomić budowę statków w Szczecinie?

0


 

Od kliku lat stowarzyszenia uwłaszczeniowe są zaangażowane w ratowanie naszych stoczni. Na organizowanych w Krakowie-Łagiewnikach konferencjach (2009 i 2011 roku) przedstawiciele stoczni ze Szczecina  omawiali sytuacje w tym „likwidowanym” zakładzie. Nadal istnieje szansa na uruchomienie stoczni w Szczecinie i budowanie statków. Majątek stoczni jest nadal w posiadaniu Skarbu Państwa.

           W artykule tym omawiamy najistotniejsze wydarzenia z ostatnich kliku lat związane z naszą wybudowaną przez pokolenia Polaków stocznią w tym : debatę w Parlamencie Europejskim, decyzję Komisji Europejskiej (KE), decyzję naszego parlamentu, apel do Prezydenta RP oraz list do V.Klausa – Prezydenta Czech.

 

PARLAMENT EUROPEJSKI

W roku 2008 w Parlamencie Europejskim (PE) odbyła się dyskusja na temat naszych stoczni w Szczecinie i Gdyni (21.10.08; www.europarl.europa.eu). O wstrzymanie ich likwidacji apelowali Europosłowie.

 

      Oto wypowiedzi niektórych parlamentarzystów PE:

J.Buzek: ”(…) Jednak decyzja negatywna Komisji w sprawie stoczni oznacza dzisiaj ich upadłość, a z taką sytuacją trudno się pogodzić(…). Nie uda się bowiem wznowić produkcji statków, jeśli struktura stoczni zostanie rozbita przy prywatyzacji.”

 

 J.Lewandwski: ”(…), że za dawną żelazną kurtyną budowanie statków uważano za polską specjalność. Stąd stosunkowo wysoki poziom technologii i wysoka jakość kapitału ludzkiego.” 

M.Schulz: „Jeśli zamknie Pani (Komisarz p. Neelie Kroes) teraz stocznie, (…), spowoduje

                   Pani w całym regionie katastrofę gospodarczą(…)”.

 

DECYZJA KOMISJI EUROPEJSKIEJ

Komisja Europejska wydała dokument (C 19/2008 – 2008-11-06) ,w którym jest zapis:

 „Majątek Stoczni musi być sprzedany po cenie rynkowej (pkt.350). Aktywa zostaną sprywatyzowane w drodze przetargu otwartego, przejrzystego, nie dyskryminacyjnego                       i bezwarunkowego przetargu. Stocznia z pozostałymi aktywami zostanie zlikwidowana (pkt.349).”

PARLAMENT POLSKI uchwalił SPECUSTAWĘ o stoczniach  uwzględniającą zalecenia Komisji Europejskiej.

……….

        Zarząd Ogólnopolskiego Forum Stowarzyszeń Uwłaszczeniowych wystąpił z APELEM                                   do Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiegoo zawetowanie ustawy o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego :

Zwracamy się do Pana Prezydenta z APELEM o zawetowanie ustawy                                   o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego.

          Celem tej ustawy jest między innymi określenie warunków i trybu sprzedaży majątku stoczni w Szczecinie i Gdyni. Sprzedane składniki majątkowe mają służyć działalności gospodarczej.„Sprzedaży majątku w imieniu stoczni będzie dokonywał niezależny zarządca kompensacji. Sprzedaż składników majątkowych może, stosownie do oczekiwań Komisji Europejskiej, następować w taki sposób, że poszczególne aktywa mogą być sprzedawane albo odrębnie, albo w formie poszczególnych pakietów, z tym zastrzeżeniem, że oczekiwaniem Komisji jest, żeby pakiet nie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.(www.sejm.gov.pl)

Budowa przedsiębiorstwa wymaga wielu lat pracy. Taki wymóg Komisji Europejskiej sprawi, że zostanie przerwany proces wytwórczy i budowa statków po takiej restrukturyzacji będzie prawie niemożliwa. Nie ma również gwarancji, że statki nadal będą produkowane.              W procesie sprzedaży uczestniczył będzie obserwator zaakceptowany przez Komisję Europejską, którego  rolą będzie monitorowanie przebiegu postępowania kompensacyjnego            i składanie stosownych raportów do Komisji Europejskiej(podobnie, jak w czasach PRL,            w niektórych zakładach znajdujących się na terenie Polski byli przedstawiciele innej unii zwanej ZSRR).

Przypominamy, że Prezydent Rzeczypospolitej…, stoi na straży suwerenności                        i bezpieczeństwa państwa( Art.126 Konstytucji RP).Toteż likwidacja stoczni to zagrożenie bezpieczeństwa Państwa. Zaś dopuszczenie przedstawiciela EU do uczestniczenia w procesie sprzedaży naszego majątku to zaakceptowanie utraty suwerenności Polski.

Przypominamy Przysięgę Prezydenta (Art.130) „(…) uroczyście przysięgam,                      że dochowam wierności postanowieniom Konstytucji, będę strzegł niezłomnie godności Narodu, niepodległości i bezpieczeństwa Państwa(…).”Dlatego też zezwolenie na ingerencję Komisarza EU w wewnętrzne sprawy polskich firm to naruszanie godności naszych obywateli oraz   naruszenie godności  całego Narodu.

Apel ten kierujemy jednocześnie do Marszałków województw Zachodnio-Pomorskiego, Pomorskiego, Wielkopolski i Małopolski o niepozostawianie STOCZNIOWCÓW samym sobie, stocznie to nasz wspólny ,,narodowy majątek”.

Równocześnie zwracamy się do Prezydenta Czech i Premiera Szwecji sprawujących Prezydencję Unii Europejskiej w roku 2009 o pilne zweryfikowanie działalności EU                       w zakresie ingerencji jej Komisarzy w wewnętrzne sprawy firm państw członkowskich,               w tym polskich stoczni.

[ ten APEL poparli przedstawiciele organizacji pozarządowych i samorządowych.]

 

Otrzymaliśmy odpowiedź z Kancelarii Prezydenta RP:

……………….

Pragniemy zapewnić, że Pan Prezydent jest sukcesywnie informowany o treści napływającej korespondencji i przywiązuje ,,dużą wagę” do przekazywanych Mu w listach uwag, spostrzeżeń i postulatów. Pomaga to Panu Prezydentowi utrzymywać kontakt ze społeczeństwem, lepiej poznawać jego problemy, nastroje i oczekiwania. Pan Prezydent stara się brać je pod uwagę w podejmowanych decyzjach i działaniach.

Ponadto – jak Państwu zapewne już wiadomo – ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r.                               O postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego  podpisana została przez Prezydenta RP dnia 24 grudnia 2008 r.

Decyzję o podpisaniu bądź zawetowaniu (skierowaniu do TK) przedłożonej ustawy Pan Prezydent podejmuje po dokładnej analizie, uwzględniając przebieg dyskusji w parlamencie               i opinie ekspertów – tak więc musi pogodzić różne, niekiedy sprzeczne stanowiska.

…………

[APEL został przesłany pocztą elektroniczną w ciągu godziny po przegłosowaniu przez sejm SPECUSTAWY stoczniowej].

….

   Wykorzystując Prezydencję Czech w Radzie EU wystosowaliśmy (1.01.09) LIST DO VACLAVA KLAUSA –Przewodniczącego Rady EU :

…..

       Od wielu lat nasze organizacje zajmują się sprawami prywatyzacji w Polsce. Zwracamy się do Pana jako sprawującego Prezydencję w EU w okresie 1.01- 30.06.2009 roku                      o przeprowadzenie kontroli działalności Komisji Europejskiej w zakresie konkurencyjności firm w państwach członkowskich. Prosimy dokonać porównania wsparć finansowych przedsiębiorstw przez rządy poszczególnych krajów. Nieporównywalnie większa pomoc bankom państw członkowskich niż polskim stoczniom z równoczesnym nakazem zwrotu pomocy polskim stoczniom dowodzi, że instytucje EU, takie jak Komisarz Konkurencyjności są stronnicze i w konsekwencji tracą sens istnienia. Dlatego należy je, dla dobra EU, zlikwidować lub zawiesić jej działalność,  o co prosimy Pana Przewodniczącego.

Równocześnie prosimy, aby Pan Przewodniczący unieważnił decyzję Komisarza ds. Konkurencji nakazującą zwrot udzielonej polskim stoczniom pomocy publicznej. Taka ingerencja Komisarza w sprawy wewnętrzne polskich stoczni jest analogiczna, jak ingerencja w nasze zakłady przez ZSRR w przed rokiem 1989.

Brak kategorycznych decyzji w tym zakresie spowoduje, że nieufność obywateli Irlandii, Holandii i Francji do EU, może po tak nierównym traktowaniu banków i stoczni polskich rozszerzyć się na inne kraje.

         Pod naciskiem EU (debata PE -21.10.08r.) uchwalono w Polsce ustawę nakazującą podział POLSKICH stoczni na części i ich sprzedaż w celu osiągnięcia maksymalnych wpływów(art.76-ustawy). Takie wymuszenia urzędników EU są niedopuszczalne. Według tej ustawy przedstawiciel Komisji EU ma nadzorować proces sprzedaży majątku stoczni                 i przekazywać stosowne informacje do KE. Takim poczynaniom Komisjom EU mówimy stanowczo NIE. O tym, że POLACY potrafią powiedzieć NIE w sprawach ważnych dla naszego kraju, Komisja Europejska, Parlament Europejski i przywódcy państw członkowski nie powinni zapominać. Obecnie funkcjonująca Komisja Europejska pod koniec swej kadencji powinna być ograniczona w wydawaniu dalekosiężnych zarządzeń.

…………….

Fragment ODPOWIEDŹI  z Kancelarii Prezydenta Czech :

“…. Like you, I do not see any reason for the institutions like “Competition Commission” to exist, I think the national governments, and less so the European Commission, should seek minimum intervention – if any – to the companies’ doing business. ..”

W sprawie Szczecińskiej stoczni wystosowaliśmy również SKARĘ do ONZ                    na Komisję Europejską (tekst w j.angielskim na stronie www.uwlaszczenie-krakow.pl).

W czasie Konferecnji w Hiszpanii(1.12.09) Sekretarz Generalny Stowarzyszenia Stoczni Europejskich powiedział : „(…),że w Polsce nie mamy do czynienia z kryzysem ekonomicznym przemysłu okrętowego, ale z kryzysem politycznym".

Uwzględniając aktualną sytuację gospodarczą w państwach członkowskich Unii Europejskiej nowy rząd RP powinien umożliwić uruchomienie stoczni w Szczecinie.

Kadra i wyszkolona załoga, mimo rozproszenia, jest wciąż gotowa do odtworzenia procesu budowy statków.

 

0

H.Po

Odbudowa niektórych sfer gospodarczych. Mam na mysli nasze zlikwidowane zaklady budowane przez pokolenia Polaków. Zyja jeszcze ludzie , którzy budowali huty, stocznie, cementownie, zaklady wytwarzajace aparature kontrolno-pomiarowa...

12 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758