Wiele osób narzeka, że tekst Krzysztofa J. Wojtasa „Cywilizacja Polska” jest długi i trudny w odbiorze. A trudny w odbiorze, bo długi. Dlatego przygotowaliśmy streszczenie. Wycisnęliśmy esencję. Koniec z wymówkami!
Wartości niesione przez polskość są na tyle odrębne, że należy je ujmować w kategoriach odrębności cywilizacyjnej.
Różne drogi poznania (rozumowa, mistyczna, intuicyjna, objawienie) nie mogą być w sprzeczności. |
Cywilizacja to wartości, organizujące życie społeczeństwa.
|
Czemu Cywilizacja Polska, a nie Łacińska? Ta druga jest raczej abstrakcyjną koncepcją, niż realnym bytem. A Prawa Miłości już przed Chrztem Polski kształtowały odniesienia w społecznościach naszych przodków.
|
Fundamentalny porządek świata – Prawo Boże – wyrażone zostało w Przykazaniach Miłości: będziesz miłował Boga nad wszystko, a bliźniego jak siebie samego. Polskość, tak jak chrześcijaństwo, na nich się opiera.
Wraz z Prawem Miłości odtrzymaliśmy wolność. Prawo to jest prawem nam zadanym, a nie narzuconym. Za wolnością idzie odpowiedzialność, przyjmowanie konsekwencji. |
Fundamenem społeczności jest rodzina: związek kobiety z mężczyzną, którego owocem jest potomstwo. Związek ten, jak i władza, mogą być oparte na zasadzie miłości, czyli obopólnej zgody i podziału obowiązków-ról, lub narzucone (przemocą lub podstępem).
Cywilizacje z definicji zwalczają się. Ewentualny twór synkretyczny jest niestabilny i przejmuje najgorsze cechy systemów pierwotnych.
Obecnie zmagania cywilizacji są wyraźnie widoczne. |
W różnych cywilizacjach władza jest różnie sytuowana. W Cywilizacji Polskiej władza jest strażnikiem naturalnego porządku, hierarchia społeczna ma służyć społeczeństwu, a im wyższa pozycja i ważniejsze zadania, tym większa odpowiedzialność.
Ukształtowany w Polsce system władzy oparty jest na wypełnianiu obowiązków w duchu zgodnym z Prawami Miłości. Stanowienie zasad współżycia należy do społeczeństwa, ale zatwierdza je obierany strażnik praw (król, prezydent). Nauczycielem i interpretatorem są struktury religijne. Egzekutorami prawa są świadome elity, dla których honorem jest przestrzeganie i wypełnianie prawa w duchu Praw Miłości. |
Polska idea cywilizacyjna opiera się na zasadzie, którą można określić jako współżycie ludzi równych w prawach, obowiązkach i odpowiedzialności. Te zasady są też podstawowe w doktrynie chrześcijańskiej. Cywilizacji Polskiej z natury rzeczy obcy jest rasizm i ksenofobia. |
Polskość to dążenie do wolności, ograniczone tylko miłością.
Miłość to między innymi dążenie do pełni rozwoju.
|
Obecny system władzy nie jest zgodny z polskimi tradycjami. Został narzucony obcą interwencją. Także elity, korzystając z przywilejów, nie działają w duchu Polskiej Idei Cywilizacyjnej.
Do zmiany (przywrócenia polskości jako spoiwa społecznego) konieczne są elity polskiego ducha.
Imperium Polski to nie idea narzucenia władzy, a idea współpracy w ramach Praw Miłości.
Jest to otwarte dla każdego imperium ducha. |
Droga zmian: organizacja niwelującą przewagi obecnego systemu, zatem nie oparta na pieniądzach, sile militarnej ani mediach głównego nurtu. Powinna to być organizacja biedna, słaba, niekrzykliwa, bez hierarchicznej struktury władz. W zamian – silna ideą, gotowa do poświęceń, o strukturze rozproszonej, gdzie każdy będzie znać i stosować ideę w praktyce życia codziennego, w tym do oceniania zgodności z nią deklaracji i działań innych osób i organizacji. Jawność: jest taką samą bronią, jak manifestacje. |
„Idea” Cywilizacji Polskiej nie jest abstrakcyjnym konstruktem myślowym. Jest to wyartykułowanie sił i mechanizmów obecnych w życiu społecznym, ale zwalczanych i zniekształcanych.
Aby pogłębić swoją wiedzę i zrozumienie, prześledzić prowadzące do powyższych wniosków rozumowanie, poszukać uzasadnień, źródeł – należy sięgnąć do pełnego tekstu „Cywilizacji Polskiej”.
Na ilustracji: św. Jadwiga (Andegaweńska), królowa Polski.
Naczelne (Primates) – rzad ssaków lozyskowych charakteryzujacych sie najlepiej wsród wszystkich zwierzat rozwinietym mózgiem. (Wikipedia)