Zmiana przepisów jest konieczna, bo obecna ustawa o radiofonii i telewizji nie rozstrzyga wielu kwestii związanych z emisją reklam. Przewodniczący Zespołu ds. Niezdrowej Żywności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Krzysztof Luft podkreśla, że obecna ustawa stanowi jedynie, iż reklamy niezdrowej żywności „nie powinny” towarzyszyć programom telewizyjnym i radiowym dla dzieci. Określenie „nie powinny” nie oznacza „nie mogą” i nadawcy chętnie korzystają z tej furtki, nadając reklamy czekolad, chipsów i słodkich napojów na całego.
Ustawa o radiofonii zobowiązuje również ministra zdrowia, aby wskazał, które z produktów spożywczych są szkodliwe dla dzieci. Jednak resort zdrowia do tej pory tego nie uczynił.
Projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, m.in. ograniczający reklamę niezdrowej żywności, przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy współpracy KRRiT czeka w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zakazuje on wprost nadawania spotów przed i w trakcie programów dla widzów do lat 12. Obliguje również ministra zdrowia do wydania rozporządzenia, szczegółowo określającego produkty, których dzieci nie powinny spożywać w nadmiernej ilości. Nowelizacja nie zakazuje emisji reklam z żywnością w programach oglądanych przez starsze dzieci.
Badania wykazują, że polskie dzieci tyją najszybciej spośród swoich rówieśników w innych krajach europejskich. W ostatnich dziesięciu latach dwukrotnie wzrosła liczba dzieci w wieku 11, 13 i 15 lat, które cierpią na nadwagę. A z tą wiąże się wiele problemów zdrowotnych.
Autor: Wojciech Kamiński
Źródła: Gazeta Polska Codziennie, Niezależna.pl