Bez zmian sposobu działania, mając największe złoża w Europie, o kluczowym znaczeniu geopolitycznym, będziemy najdrożej płacić za importowany gaz ze swojego nie korzystając.
Ledwo pozbyliśmy się tych, których tu nie chcieliśmy a oni już tu znowu są.
Relacja ze spotkania online z blogerami Nowego Ekranu, część (1/2):
Kalendariuum:
Poszukiwania gazu w łupkach rozpoczął rząd PiS
2005 – pomysł na poszukiwania
2006 – opracowanie strategii koncesjonowania i poszukiwań (rozrzut pól konc., dywersyfiakcja firm, wstrzymanie, oczekiwanie na wyniki, przygotowanie prawne i organizacyjne, wycena wartości koncesji, rozwój zaplecza badawczego i dokumentacyjnego (ok. 100 mln zł na 2 przygotowane przeze mnie projekty, ochrona inf. geologicznej, rozwój polskich technologii, samodzielne badania w oparciu o zyski z pierwszych koncesji).
2006 – poszukiwania inwestorów w Polsce (brak), aktywne szukanie i znalezienie inwestorów w USA (Euroenegry) i Wlk. Bryt.,
2006 – wydanie pierwszych w Europie koncesji na poszukiwania gazu w łupkach
2006 – wydanie pierwszych w Europie koncesji na poszukiwania gazu w łupkach
2006-7 prezydencja MODM – ONZ – złoża na dnach oceanów
2007 – wydanie następnych koncesji na poszukiwania (łącznie 11)
2006-7 – przygotowanie projektów ustaw: 1) o powołaniu agencji państwowej pn. Polska Służba Geologiczna (merytoryczne narzędzie Państwa do zrządzania złożami w tym g. ł .i strukturami geologicznymi, obrona przed polityką klimatyczną UE, CCS, Nordstream itp. – geolodzy, górnicy, prawnicy stratedzy, ekonomiści, wywiad gospodarczy itd.), 2) Prawo Geologiczne i Górnicze (liberalizacja gospodarcza pod nadzorem PSG).
2007 – powołanie społecznych organów doradczo-kontrolnych: Rady Górniczej, Komisji Geoekologii i Metod Analitycznych, bazy eksperckiej Gea, Honorowego Komitetu Głównych Geologów Kraju
2008 – rezygnacja z powołania PSG, przejęcie projektu Pgg – bez PSG szkodliwe, + zmiany – np. stałe stawki eksploatacyjne, sprzeczność z Konstytucją RP
2008 – rozwiązanie społecznych organów doradczo-kontrolnych: Rady Górniczej,
Komisji Geoekologii i Metod Analitycznych, bazy eksperckiej Gea, Honorowego
Komitetu Głównych Geologów Kraju).
2008 – 2011 – wydanie 90 koncesji (łącznie 101) bez oglądania się na rynek i weryfikację inwestorów:
2010-11 efekt: zupełna utrata kontroli nad handlem koncesjami, własnością złóż i przyszłą eksploatacją
2010 – utrata około 5 mld zł na koncesjach na poszukiwania
2011 – zwielokrotnienie strat w związku ze spadkiem ryzyka i wzrostem cen koncesji Jeszcze wielokrotnie większe straty na koncesjach na eksploatację.
Uniemożliwienie eksportu gazu drogą morską poprzez: rezygnację z geologicznych narzędzi blokady NordStream, zgoda na „zatkanie” portu w Świnoujściu dla eksportu wielkim statkami skroplonego gazu, plany sprzedaży Lotosu jako jedynego podmiotu posiadającego infrastrukturę do eksportu gazu drogą morską, podpisanie umowy o zakupie gazu z Gazprom bez reeksportu – nie kupią sąsiedzi lądowi bo maja podobne zobowiązania do zakupu jak my..
2011 – wartość gazu – 40 lat renty dla każdego Polaka, wielokrotność długu Spodziewany zysk – 20 % zamiast 70 %