Funkcjonowanie komunikacji miejskiej w mieście Stalowa Wola i regionie wymagało uporządkowania. Aby jednak spełnić oczekiwania społeczne w tym zakresie niezbędne były znaczne środki finansowe do zapewnienia prawidłowego rozwoju transportu miejskiego.
Kształtując rozwój lokalnego i regionalnego transportu publicznego w oparciu o wspólnotową politykę transportową Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego stworzył szansę, przeznaczając znaczne środki finansowe na rozwój komunikacji miejskiej. W sprawę te angażował się sam Marszałek Zygmunt Cholewiński. Prezydent Miasta Stalowa Wola Pan Andrzej Szlęzak wykorzystując tę szansę w trosce o rozwój miasta i regionu w dniu 10 września 2009 r. złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie pn. „Uruchomienie nowych linii komunikacyjnych na obszarze wiejskim oraz zakup nowoczesnego taboru i infrastruktury technicznej dla Zakładu Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Stalowej Woli”. Wniosek został oceniony pozytywnie przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego i przyjęty do realizacji.
W ramach projektu realizowane są następujące zadania: zakup fabrycznie nowych niskopodłogowych 8 sztuk autobusów miejskich, zakup tak bardzo potrzebnych 45 sztuk wiat przystankowych, modernizacja 20 eksploatowanych przez ZMKS autobusów między innymi w zakresie wyposażenia w urządzenia elektroniczne, monitoring i urządzenia informacji pasażerskiej oraz zakup i wdrożenie systemu informatycznego do zarządzania komunikacja miejską. Autobusy i pozostałe urządzenia zostały już zamówione. Planowany okres realizacji całego projektu nastąpi w pierwszym kwartale 2011r. Całkowita wartość projektu wynosi 9.290 469,00 PLN,dotacja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego z EFRR wynosi 7.120.879,30 PLN pozostałe środki finansowe pokryte zostaną z budżetu Gminy Stalowa Wola w wysokości 2.050.328,90 PLN, bez udziału gmin ościennych, które będą korzystać z komunikacji miejskiej.
Wdrożony projekt w postaci nowej sieci komunikacji miejskiej, obejmie mieszkańców Gminy Stalowa Wola, oraz Gmin Nisko, Pysznica, Radomyśl nad Sanem, Rudnik nad Sanem oraz Zaleszan. Miejscowości na terenie gmin, poprzez które pojadą autobusy komunikacji miejskiej wyznaczone zostały przez władze tych gmin. Władze tych gmin zobowiązane, są również do zabezpieczenia infrastruktury w postaci słupków lub wiat przystankowych. Powstanie tym samym nowa, jakość funkcjonowania lokalnego i regionalnego transportu publicznego w mieście Stalowa Wola i regionie. Działania takie są możliwe w oparciu o porozumienia, jakie podpisały samorządy gmin ościennych z Gminą Stalowa Wola, zlecając jej wykonywanie zadania własnego w zakresie transportu.
Samorządy Gmin Nisko, Pysznica, Radomyśl nad Sanem, Rudnik nad Sanem oraz Zaleszan, decydować będą o zakresie usług transportu miejskiego wykonywanych na ich zlecenie na zasadzie wyłączności oraz będą nadzorować, jakość tych usług. Komunikacja miejska powinna być również dofinansowywana przez te gminy. Problem polega na tym, że samorządy gmin ościennych pomimo wielu ponagleń ze strony ZMKS nie podjęły uchwał dotyczących ulg w przewozach dla swoich mieszkańców z jednoczesnym zaplanowaniem środków finansowych na ich pokrycie. Powstaje w związku z tym poważny problem, co z komunikacją miejską na terenie gmin ościennych. Jeżeli władze tych gmin nie podejmą tych problemów w miesiącu lutym to znaczy nie uchwalą zakresu ulg i zwolnień przewozowych dla swoich mieszkańców oraz nie zdeklarują wielkości rekompensaty dla Gminy Stalowa Wola z tytułu udzielonych ulg powstanie problem ekonomiczny który przerodzi się w problem społeczny. Władze Gminy Pysznica i Radomyśl nad Sanem deklarują wywiązanie się z zobowiązań związanych z uruchomieniem nowego transportu miejskiego.
Problem czy i jak realizować komunikację miejską na terenie Gmin Nisko, Przędzela (Gmina Rudnik nad Sanem) oraz Zaleszan stoi pod znakiem zapytania z uwagi no to, że władze tych gmin odmówiły uczestniczenia w pokryciu chociażby dopłat do biletów młodzieży szkolnej. Radni Gminy Rudnik nad Sanem, Niska i Zaleszan pomimo otrzymanej licznej korespondencji nie wyrazili woli merytorycznej i zgodnej z prawem współpracy w tym tak ważnym temacie społecznym.
W przypadku nie podjęcia stosownych uchwał dotyczących ulg i zwolnień dla swoich mieszkańców przez władze tych gmin, oraz nie przyznania rekompensaty (tylko za bilety ulgowe) za świadczone usługi na terenie tych gmin dla Gminy Stalowa Wola, taryfy oraz ilość linii i kursów dla tych gmin zostaną uregulowane przez Organizatora we własnym zakresie, tak aby świadczenie usług przewozowych nie obciążało budżetu Gminy Stalowa Wola. Wiązać się to będzie z likwidacją linii i kursów nierentownych, co w konsekwencji spowoduje poważne zmniejszenie połączeń z tymi gminami. Gmina Nisko pomimo, że jest obsługiwana przez komunikacje miejską nie ponosiła do tej pory żadnych kosztów z utrzymaniem tej komunikacji. Pan burmistrz Julian Ozimek podtrzymał swoje stanowisko, że również w 2011 roku nie deklaruje dofinansowani biletów ulgowych dla mieszkańców Gminy Nisko, radni Gminy Nisko w tej sprawie milczą tak jakby transport nie stanowił zadania własnego gminy. Jeżeli nie nastąpi przełom w sposobie podejścia do komunikacji miejskiej to czekają mieszkańców gmin ościennych standardy afrykańskie, są i tacy co twierdzą, że udostępniają drogi na terenie własnych gmin, takie stanowisko może doprowadzić tylko do uruchomienia bezkosztowo dla gmin transportu rykszami. Z przygotowanego planu eksploatacyjnego na 2011r wynika, że koszt transportu komunikacji miejskiej przy akceptowalnym poziomie usług w przyszłym roku wyniesie na terenieGminy Nisko – 949 tys. PLN, Pysznica – 696 tys. PLN , Radomyśl nad Sanem – 49 tys. PLN, Rudnik nad Sanem – 47 tys. PLN oraz Zaleszan -178 tys. PLN. Łączny koszt transportu komunikacji miejskiej planowany, na 2011r na terenie gmin ościennych bez miasta Stalowa Wola wyniesie około dwa miliony złotych. Przy zachowaniu obecnego poziomu ulg i zwolnień za przejazdy wpływy ze sprzedaży biletów mogą pokryć niewiele więcej niż połowę kosztów. Powstaje do pokrycia przez gminy ościenne luka finansowa w wysokości prawie miliona złotych a związaną z utrzymaniem komunikacji miejskiej na terenie gmin ościennych. Uchylanie się od rozwiązania tego problemu, uniemożliwi świadczenie usług komunikacyjnych poza granicami miasta Stalowa Wola. Przed władzami gmin ościennych czeka rozwiązanie tego problemu do końca kwartału. Czasu pozostało bardzo niewiele na rozwiązanie tak ważnego problemu społecznego, zaniedbywanego od wielu lat.
Czy jakość usług komunikacji miejskiej będzie sprzyjać rozwojowi całego regionu, zależeć to będzie od stanowiska władz gmin obsługiwanych przez komunikację miejską.
Ta zasadnicza zmiana w dotychczasowym sposobie funkcjonowania transportu publicznego w naszym regionie polega przede wszystkim na wprowadzeniu publicznego transportu zbiorowego, wykonywanego w ramach użyteczności publicznej, którego zorganizowanie jest w kompetencji sąsiadujących gmin oraz na zasadach ustalonych przez władze tych gmin. Czy do tych ustaleń dojdzie, czy będą one korzystne dla mieszkańców, czy możliwe będzie wdrożenie od kwietnia 2011 nowej sieci komunikacji miejskiej, będziemy czytelników informować na bieżąco, gdyż ostateczne decyzje zależeć będzie od stanowisk samorządów gmin ościennych w tej sprawie.
Antoni Sokołowski
Dyrektor ZMKS Stalowa Wola
09.02.2011r.
Takiego maila wystosował stalowowolski ZMKS do lokalnych mediów niespełna rok temu. Na uwagę zasługują tutaj wskaźniki dotyczące gmin ościennych. Na terenie powiatów stalowowolskiego oraz niżańskiego widać piękne, nowe czerwone autobusy – tylko jak długo jeszcze? Powstał problem pokrycia kosztów transportu na terenach gmin ościennych, który w znacznym stopniu przyczyni się do zahamowania rozwoju regionu. Obszerną relację na ten temat opublikujemy wkrótce…