Plany wyłączenia z ruchu 3 z 19 tys. km torów przewiduje najnowsza strategia PKP do 2015 r. To element restrukturyzacji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, który ma dać 500–800 mln zł oszczędności rocznie – podaje gazetaprawna.pl.
Zamykanie torów – nazywane eufemistycznie „optymalizacją” – miało ruszyć pełną parą już w 2013 r., ale proces się przeciągnie. Jak dowiedział się DGP, decydentów zaskoczyła negatywna reakcja opinii publicznej po ogłoszeniu zamiaru cięć przez prezesa PKP.
– W sprawie optymalizacji nie będzie wykonywać żadnych gwałtownych i nieprzemyślanych ruchów. Zanim podejmiemy decyzje, przeprowadzone zostaną szeroko zakrojone konsultacje. Trzeba dać czas spółce PKP PLK na rozmowy, np. z samorządami województw – wyjaśnia DGP wiceminister transportu Andrzej Massel.
Proces ma nadzorować ściągnięty do PKP PLK nowy wiceprezes do spraw restrukturyzacji Filip Wojciechowski. – Na razie odbyły się spotkania z władzami pięciu województw. Zawieszenia linii będą dotyczyć wyłącznie odcinków, na których nie ma ruchu pociągów albo odbywa się on bardzo rzadko – powiedział nam Jakub Karnowski, prezes PKP.
PKP podaje, że chodzi o 140 odcinków torów. Ale lista wciąż nie jest ostateczna. Ministerstwo Transportu ma poważne zastrzeżenia do raportu firmy McKinsey, na podstawie którego PKP przygotowały propozycje cięć. DGP dotarł do założeń tego opracowania.
Z powodu niskiej rentowności zamknięte miały być tory świeżo po modernizacji, np. linia między Piłą i Ulikowem, która stanowi część reaktywowanego we wrześniu ub. roku połączenia z Piły do Szczecina. Do wycofania z ruchu został wytypowany zmodernizowany za 50 mln zł w latach 2011–2012 odcinek Lublin – Lubartów. Ten sam los miał spotkać tory z Olsztyna do Szczytna, który są modernizowane kosztem 188 mln zł.
http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/674000,kolejowi_doradcy_przesadzili_z_zamykaniem_torow_czesc_tras_zostanie.html
"Szef Dzialu Ekonomicznego Nowego Ekranu. Dziennikarz z 10-letnim stazem. Byly z-ca szefa Dzialu Biznes "Wprost"."