Polski rynek e-commerce dynamicznie rocznie. Krajowy handel w sieci notuje największe wzrosty w całej Europie. Zwiększeniu uległa nie tylko wartość produktów sprzedanych online, ale także liczba sklepów internetowych, których ilość pod koniec ubiegłego roku przekroczyła już 55 tysięcy. Boom na zakupy online nie dotyczy tylko e-handlu sensu stricto. Dzięki rozwojowi tej formy sprzedaży coraz więcej konsumentów decyduje się na korzystanie z Blik w kasyno online, zakupu bonów loteryjnych, a także gier online na platformach rozrywkowych. Ruch w usługach płatniczych wykorzystujących nowoczesne formy płatności wzrósł w ubiegłym roku o 30%. Według raportu BCG „Global Retail Banking 2021”, dzięki pandemii, która była motorem napędowym zmian na rynku e-commerce, blisko 15% polskich konsumentów po raz pierwszy sięgnęło po bankowość internetową. Nie przypadkiem ogromny […]
Polski rynek e-commerce dynamicznie rocznie. Krajowy handel w sieci notuje największe wzrosty w całej Europie. Zwiększeniu uległa nie tylko wartość produktów sprzedanych online, ale także liczba sklepów internetowych, których ilość pod koniec ubiegłego roku przekroczyła już 55 tysięcy.
Boom na zakupy online nie dotyczy tylko e-handlu sensu stricto. Dzięki rozwojowi tej formy sprzedaży coraz więcej konsumentów decyduje się na korzystanie z Blik w kasyno online, zakupu bonów loteryjnych, a także gier online na platformach rozrywkowych. Ruch w usługach płatniczych wykorzystujących nowoczesne formy płatności wzrósł w ubiegłym roku o 30%. Według raportu BCG „Global Retail Banking 2021”, dzięki pandemii, która była motorem napędowym zmian na rynku e-commerce, blisko 15% polskich konsumentów po raz pierwszy sięgnęło po bankowość internetową. Nie przypadkiem ogromny sukces płatności mobilnych Blik, jest połączony właśnie z rozwojem rynku sprzedaży online. Z tej polskiej metody błyskawicznych płatności codziennie korzysta ponad 9 milionów klientów ze średnią wartością zakupu w wysokości 118 złotych. Dzięki bezpieczeństwu, prostym systemie obsługi oraz niskim kosztom, wielu użytkowników rozpoczęło swoją przygodę z zakupami online, właśnie dzięki Blik. Każdy, kto posiada konto w jednym z kilkudziesięciu banków działających w Polsce, może korzystać z tej nowatorskiej metody płatności, a tym samym kupować w sieci.
Według raportu firmy PwC polski rynek e-commerce rośnie w oczach. Jedynie w 2020 roku sprzedaż produktów online uległa zwiększeniu o 35%. Co roku wartość tego rynku będzie się zwiększać o 12%. Już dziś niemal 85% pytanych Polaków deklaruje, że także po zakończeniu pandemii będzie kontynuować zakupy w Internecie. Według ww. raportu PwC w 2026 roku prognozowana wartość polskiego e-commerce ma wynieść 162 mld. Jak grzyby po deszczu powstają nowe sklepy internetowe. Według danych Dun Bradstreet Company w pierwszym kwartale 2021 roku na krajowym rynku przybyło 2 tysiące nowych sklepów online, czyli aż o 70% więcej, niż w analogicznym okresie 2020 roku. Ludzie wybierają częściej zakupy w sieci, nie tylko ze względu na atrakcyjną ofertę i wygodę. Dzięki rozwojowi nowoczesnych systemów dostaw, coraz więcej konsumentów przekonało się do zamawiana towarów przez Internet. Krajowy rynek dostaw i odbiorów z automatycznych maszyn został zdominowany przez firmę InPost. Posiada ona na terenie Polski ponad 15 tysięcy paczkomatów. Niewiele mniej miejsc odbioru ma Poczta Polska, za którą plasuje się DHL. Prawie połowa sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia jest realizowana przez kanał online. Najmniej w Internecie kupujemy pojazdów i części motoryzacyjnych, a także żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. W sumie udział sprzedaży online w całej sprzedaży detalicznej w Polsce przekroczył już 10%. Według prognoz przywoływanego już raportu PwC w przyszłości najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych online. Największą platformą sprzedażową w naszym kraju jest Allegro, które posiada udział o wartości 34% To jednocześnie 10 największy portal aukcyjny na świcie i 5 w Europie. Na drugim miejscu plasuje się serwis OLX i dalej, światowy gigant AliExpress, Zalando i Ceneo. Wartość całego europejskiego rynku e-commerce jest szacowana na 757 mld EUR. Największy z nich, to rynek brytyjski. Na drugim miejscu znajdują się Niemcy, a na trzecim Francja.
Według zgodnej opinii ekspertów najbardziej widocznym trendem rynkowym w tym i przyszłym roku będzie rozwój M-commerce, czyli sprzedaży przez smartfony. Już dziś ponad 50% konsumentów na terenie Europy korzyta właśnie z tego urządzenia kupując online. Podobne wzrosty przewidywane są w kanale e-commerce określanym nazwą social commerce. Kupno produktów podczas przeglądania mediów społecznościowych cieszy się coraz większą popularnością. Internauci decydują się na transakcje bezpośrednio ze strony Facebooka lub Instagrama, który posiada swoje platformy Instagram Shop i Instagram Checkout. Dzięki nim możliwe są bezpośrednie płatności, bez konieczności odwiedzania strony internetowej danej marki. Coraz częściej właściciele sklepów będą wykorzystywać również sztuczną inteligencję podczas sprzedaży oferowanych produktów i usług. Dzięki niej już dziś mogą spersonalizować doświadczenia zakupowe klienta i dostosować ofertę do wymagań poszczególnych użytkowników.