Olimpijskie ceny budowy drogi w Rosji — 140 milionów dolarów za kilometr
11/01/2013
927 Wyświetlenia
0 Komentarze
2 minut czytania
Aż 200 mln zł za kilometr kosztowała budowa fragmentu obwodnicy Warszawy. O połowę tańsze były autostrady budowane w Alpach oraz na bagnach Florydy.
Od 2007 r łączne nakłady na igrzyska w Soczi wzrosły z 320 mld rubli (10,5 mld dol.) do 1,4 bln rubli (50 mld dol.)
Olimpijskie ceny budowy drogi w Rosji — 140 milionów dolarów za kilometr
Budowa drogi z narciarskiej miejscowości Krasnaja Polana, gdzie odbywać się będą wszystkie konkurencje alpejskie podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi w 2014 roku do dzielnicy Soczi – Adler, której długość wynosi około 48 km — kosztowała 227 miliardów rubli, czyli około 140 milionów dolarów za kilometr.
Natomiast, jak informuje rosyjska ilustracja — koszt programu NASA w ramch
Mars Science Laboratory/Curiosity, czyli lot Curiosity Rover na Marsa wyniósł 2,5 milirda dolarów…
Jednak, wracając do kosztów budowy autostrad — aż 200 mln zł za kilometr kosztowała np. budowa fragmentu obwodnicy Warszawy. O połowę tańsze były autostrady budowane w europejskich Alpach oraz na bagnach Florydy.
Niezleżna.pl informuje, że: “Cena autostrady na niemieckich równinach, a więc w warunkach podobnych do tych pod Warszawą, wynosi 10 mln euro, czyli 40 mln zł za kilometr. Na 1000 m autostrady budowanej w Alpach Niemcy i Austriacy wydają 25 mln euro, a więc 100 mln zł, czyli o połowę mniej niż na S8. Okazuje się, że budowa podobnego odcinka drogi US41 z Miami do Naples na Florydzie biegnącego przez bagna, które trzeba było osuszać i utwardzać, też była tańsza o połowę.”
Bankier.pl pisał już w 2005 roku, że: “Budowa jednego kilometra autostrady w Polsce waha się od 2 do 20 mln dolarów – średni koszt to 7,8 mln dolarów. To oznacza, że w Polsce jest najwyższy koszt budowy autostrad spośród wszystkich europejskich krajów – informuje „Życie Warszawy”. Dla porównania w Czechach koszt budowy kilometra autostrady wynosi od 1 do 2 mln dolarów.”
Czyli umiejętności podwyższania kosztów budowy autostrad przez firmy w PRL-bis niemal nie odbiegają od umiejętności firm rosyjskich, gdzie duża część kwot zaliczanych do kosztów budowy musi być przenaczona na obowiązkowe łapówki…