Dzisiaj z serii Musica Sacra Barocca, cchialabym przedstawic kolejnego znakomitego czeskiego kompozytora, ktory urodzil sie w Czechach, zas kariere artystyczna zrobil w stolicach europejskich.
Jest nim Frantisek Xaver Richter, komponujacy na przelomie barolu i klasycyzmu i probka jego kompozytorskich umiejetnosci, wspaniale Te Deum Laudamus.
Oto jego zyciorys za Wikipedia.
Franz Xaver Richter (ur. 1 grudnia 1709 w Holeszowie, Morawy, zm. 12 września 1789 w Strasburgu) – morawski kompozytor, zaliczany do szkoły mannheimskiej. W latach 1722-1727 przebywał w jezuickim seminarium w Uherské Hradiště a następnie podróżował po Włoszech i do roku 1736 kontynuował studia muzyczne w Wiedniu. W latach 1740-1747 Richter sprawował funkcję zastępcy kapelmistrza u księcia-opata Anzelma Reichlin von Meldegg w Kempten. Zajmował się też kompozycją, opublikował w Paryżu sześć symfonii.
Od roku 1747 został członkiem nadwornej kapeli księcia elektora Karola IV Teodora Wittelsbacha w roli kompozytora, skrzypka i śpiewaka (bas).
W roku 1769 został następcą Josepha Garniera na stanowisku kapelmistrza Katedry Najświętszej Marii Panny w Strasburgu. We Francji używał pisowni nazwiska François-Xavier Richter.
W liście Wolfganga Amadeusza Mozarta do ojca z 2 listopada 1778 jest opisany jako alkoholik. Dzieła Richtera łączą stylistykę baroku ze stylem Galant. Zaliczane są do szkoły mannheimskiej i reprezentują styl przedklasyczny utworów symfonicznych.
Do grona uczniów Richtera należeli m.in. Carl Stamitz, František Xaver Pokorný, Joseph Martin Kraus i Ferdinand Fränzel.
https://
Czasami udajac slepa, mozna dokladniej obserwowac otoczenie.