Prezentujemy cztery pojęcia związane z marketingiem internetowym, a dokładnie cztery typy rozliczania się z prowadzonych kampanii pomiędzy reklamodawcami i wydawcami. Ważne przy prowadzeniu bloga, witryny internetowej lub dla posiadaczy baz danych.
CPS (z ang. „Cost Per Sale”) – w tym modelu rozliczeń reklamodawca płaci za każdą sprzedaż produktu dokonaną przez użytkownika pochodzącego ze strony www wydawcy. W praktyce wydawca nie musi nic sprzedawać, ani posiadać firmy, a jedynie zamieszcza na swojej stronie bannery lub linki do sklepu reklamodawcy i jeżeli użytkownik serwisu kliknie w reklamę i dokona zakupu, wówczas wydawca otrzymuje prowizję (najczęściej wyrażoną w postaci procentu od wartości zamówienia). Ten typ rozliczania się z punktu widzenia właścicieli sklepów internetowych jest najbardziej korzystny, bo de facto dzielimy się faktycznie zarobionymi pieniędzmi i nie ponosimy żadnego ryzyka. Natomiast z punktu widzenia wydawcy, takie rozliczanie się jest ryzykowniejsze od modelu CPM (patrz cz. I wpisu), bo nie mamy gwarancji, że zarobimy choćby symboliczny grosz. Ryzyko może się jednak bardzo opłacić, bo jeżeli dobrze dobierzemy reklamy do profilu naszego użytkownika, możemy zarabiać dosłownie fortunę. Przykład? Prowadzimy stronę www z poradami kosmetycznymi i umieszczamy na niej reklamę sklepu z kosmetykami. Programy typu CPS są dostępne w sieciach afiliacyjnych typu Tradedoubler, Netsales, czyNovem.
CPL (z ang „Cost Per Lead”) – w tym modelu rozliczeń reklamodawca płaci za każdy wypełniony formularz rejestracyjny lub formularz kontaktowy, dostępny na stronie www reklamodawcy. Użytkownik serwisu wydawcy klikając w reklamę zostaje przeniesiony albo do formularza zapisu na usługę (np. formularza kontaktowego w sprawie założenia lokaty bankowej), albo np. formularza rejestracji – założenia konta w jakimś określonym serwisie www. Patrząc na dostępne w Polsce programy afiliacyjne, ten typ rozliczeń stosowany jest w przypadku zakładania kont lub lokat bankowych, zapisów na kursy językowe, rejestracji w internetowych grach sieciowych, czy formularzy konkursowych. Zazwyczaj aby zachęcić potencjalnego klienta do wypełnienia formularza, poza standardowymi polami na dane kontaktowe, strona formularza zawiera mocno wyszczególnione zalety rejestracji, dzięki czemu stopień konwersji klikających w reklamę a rejestrujących się, jest przyzwoity. Ten typ programów dostępny jest w sieciach afiliacyjnych.
CPA (z ang. „Cost Per Action”) – ten model jest bardzo podobny do modelu CPL, z taką różnicą, że użytkownik nie musi się nigdzie rejestrować, wypełniać formularza, czy czegokolwiek kupować, natomiast musi wykonać jakąś określoną czynność na stronie reklamodawcy, za co wynagrodzenie otrzyma właściciel strony www, z której pochodził dany użytkownik. Jaką czynność? Podam kilka przykładów. Np. musi pobrać przeglądarkę jakiegoś potentata branży informatycznej, zagrać w dostępną na stronie grę online, albo np. przeczytać jakiś określony artykuł. Zazwyczaj wynagrodzenie w programach CPA jest niższe niż w CPL, za to wyższy jest % dokonanych konwersji, czyli % użytkowników, którzy pomyślnie wykonali „misję”. Programy typu CPA można znaleźć w sieciach afiliacyjnych, np. w Netsales.
Ostatnim z modeli rozliczeń jest tzw. „flat fee”, w którym reklamodawca płaci wydawcy określoną stawkę za wyznaczony czas emisji reklamy. Może to być np. doba, miesiąc, czy rok. W tym czasie reklama nie może zniknąć z serwisu i nie może być rotowana (musi być dostępna na wszystkich określonych podstronach). Ten typ sprzedaży reklam stosowany jest zarówno dla reklam graficznych, jak i tekstowych, a także dla tzw. reklam pozycjonujących, znajdujących się w stopkach popularnych serwisów. W przypadku reklam graficznych, ten typ sprzedaży reklam dostępny jest np. w AdTaily.
Źródło:
http://256marketing.blox.pl/2011/01/CPS-CPL-CPA-i-flat-fee-co-to-takiego.html
Napisz do nas jeśli w Twoim otoczeniu dzieje się coś, co wymaga interwencji dziennikarskiej redakcja@3obieg.pl
Jeden komentarz