POLSKA
Like

Stołczno – tu nie płać mandatów

24/07/2014
1968 Wyświetlenia
0 Komentarze
6 minut czytania
no-cover

Twierdzę, że na DK 25 w miejscowości Stołczno, Straż Gminna z Człuchowa razem z oddziałem gdańskim GDDKiA stworzyła pułapkę na kierowców. Stołczno to ta sama miejscowość, w której komendant Straży Gminnej z Człuchowa, Krzysztof Bulwan,dokonywał testowania fotoradarów, jeżdżąc w terenie zabudowanym z prędkością 140 km/h. Dziwię się, że komendant Bulwan w trakcie tego rajdu nie zauważył, że fotoradar stacjonarny, który stoi w tej miejscowości dokonuje pomiarów nielegalnie. Ale szczegóły później.Teraz chcę zwrócić uwagę na inną kwestię związaną z tym fotoradarem. W jakim celu ustanowiono tam obszar zabudowany? Po to by Straż Gminna mogła ustawić fotoradar, gdyż zgodnie z art. 129b pkt. 4, straże gminne mogą używać urządzeń rejestrujących tylko w obszarze zabudowanym. Nie ma innego uzasadnienia dla istnienia tam obszaru […]

0


Twierdzę, że na DK 25 w miejscowości Stołczno, Straż Gminna z Człuchowa razem z oddziałem gdańskim GDDKiA stworzyła pułapkę na kierowców. Stołczno to ta sama miejscowość, w której komendant Straży Gminnej z Człuchowa, Krzysztof Bulwan,dokonywał testowania fotoradarów, jeżdżąc w terenie zabudowanym z prędkością 140 km/h. Dziwię się, że komendant Bulwan w trakcie tego rajdu nie zauważył, że fotoradar stacjonarny, który stoi w tej miejscowości dokonuje pomiarów nielegalnie.

Ale szczegóły później.Teraz chcę zwrócić uwagę na inną kwestię związaną z tym fotoradarem.

W jakim celu ustanowiono tam obszar zabudowany? Po to by Straż Gminna mogła ustawić fotoradar, gdyż zgodnie z art. 129b pkt. 4, straże gminne mogą używać urządzeń rejestrujących tylko w obszarze zabudowanym. Nie ma innego uzasadnienia dla istnienia tam obszaru zabudowanego, jak tylko stworzenie pułapki na kierowców…kasa, kasa, kasa!

Może ktoś powie, że tam jest szkoła, przystanek i przejście dla pieszych? No jest… i co z tego? Są jeszcze nawet jakieś 2 lub 3 domy, ale to nie jest powód żeby ustanowić obszar zabudowany, są inne metody ograniczenie prędkości. Jeżeli w tym miejscu jest tak niebezpiecznie, to dlaczego podwyższono tam prędkość? Przecież w obszarze zabudowanym obowiązuje w dzień, czyli kiedy działa szkoła, prędkość 50 km/h. Tam jest ograniczenie do 60km/h w całym obszarze.

 

                                          sto 60

 

Dziwne? Nie! Tak musi być, żeby działała pułapka.  Jakieś 85 metrów za tym znakiem stoi fotoradar, a kierowcy mają w nawyku zdejmować nogę z gazu na wysokośći znaku z ograniczeniem. Biorąc pod uwagę, że przed miejscowością jest ok. kilometrowa prosta z prędkością dopuszczalną 90 km/h, to każdy kto jedzie tamtędy pierwszy raz musi dać się ustrzelić z “75” na liczniku. Na pewno strażnicy woleliby tam “50”, niestety na to nie pozwalają przepisy.

 

                                     sto najazd 2

 

W załączniku do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach czytamy:

“W celu uniknięcia zaskakiwania kierowców koniecznością nagłego znacznego ograniczenia prędkości należy stosować zasadę stopniowego jej zmniejszania, jeżeli różnica pomiędzy dopuszczalną prędkością na danym odcinku drogi a prędkością, która ma być wprowadzona, przekracza 30 km/h. W takich przypadkach należy stosować znaki stopniujące ograniczenie prędkości, to jest pokazujące prędkość pośrednią.”

 

                                                       Sławęcinek

 

Tak jak to zrobił bydgoski oddział GDDK i A np. w Sławęcinku, na tej samej drodze i w podobnej sytuacji. Tylko, że wtedy nie ma elementu zaskoczenia, tak potrzebnego dla fotoradarowego biznesu. Czy ma ktoś jeszcze wątpliwości, że w Stołcznie nie chodzi o bezpieczeństwo tylko o kasę?

W pogoni za kasą Straż Gminna z Człuchowa jest skłonna nawet złamać prawo. Może myślą, że ich przepisy nie dotyczą, a ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące mówi wyraźnie:

” § 9. Strażnik gminny (miejski) może wykonywać czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, o których mowa w art. 129b ust. 4 ustawy, z zachowaniem następujących warunków:

[…]

3) odcinek lub miejsce wykonywania czynności jest oznakowane znakiem drogowym, zgodnie z przepisami o znakach i sygnałach drogowych oraz warunkach technicznych dla znaków, sygnałów drogowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. 

O tym jak powinno być oznakowane miejsce automatycznej kontroli prędkości mówi ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 22 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach:

” Znak D-51 “automatyczna kontrola prędkości”  stosuje się w celu poinformowania kierujących pojazdami o lokalizacji urządzeń rejestrujących działających samoczynnie, kontrolujących i rejestrujących prędkość ruchu pojazdów.
Znak D-51 umieszcza się przed stacjonarnym urządzeniem rejestrującym w odległości:
-od 100 m do 200 m – na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h,
-od 200 m do 500 m – na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h… “,

a jak łatwo zauważyć, znak D-51 jest ustawiony w miejscu gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 90 km/h, w odległości mniejszej niż 200 metrów od fotoradaru !

 

                                                               sto pułapka

Skoro miejsce jest oznakowane niezgodnie z przepisami, to pomiar w tym miejscu jest nielegalny i nie można na jego podstawie nikogo karać. 

Panie komendancie Bulwan, zamiast tworzyć jakąś śmieszną ePSW  –  elektroniczną Platformę Statusu Wykroczenia :),  poczytałby Pan trochę przepisy.

 

                                                                    straż człuchów 2

 

 

Inne zapisy autora:

0

Avatar
lub czasopisma

Jestem taksówkarzem ( w zawieszeniu :) ). Jestem członkiem Stowarzyszenia Prawo na Drodze. Jestem dziennikarzem obywatelskim portalu 3obieg.pl. Należę do KUKIZ'15. Jestem asystentem społecznym posła Pawła Skuteckiego.

32 publikacje
20 komentarze
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 
Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
334816