Bez kategorii
Like

PO kolei

13/08/2011
456 Wyświetlenia
0 Komentarze
4 minut czytania
no-cover

Wykańczają wszystko!

0


 Rząd rządzi 4 lata, też koleją. Obecnie najgorszą w Europie. Skutki są jak zwykle. Brak pomysłu, brak choćby dobrego zarządzania, niewielkie w stosunku do dróg inwestycje a i one krytykowane przez fachowców.

Według raportu Komisji Europejskiej dotyczącego kolei „Tylko w dwóch kategoriach nie jesteśmy na ostatnim miejscu. Jeśli chodzi o problemy z kupnem bilety za nami są cztery kraje, m.in. Niemcy i Austria. Niemcy oraz Holendrzy narzekają też bardziej na obsługę w pociągach.”( Abstrakcyjne porównania.)

Grabarczyk twierdzi że to wynik 20 lat zaniedbań. Ale ostatnie 4 dożynania PKPowskiej watahy to jego i jego szefa zasługa. Czy bez ich usilnych starań ostatnia katastrofa by się wydarzyła. Nie wiem. Komisja która zbada wypadek zapewne orzeknie błędy w wyszkoleniu maszynisty i rozwiąże Tanie Linie Kolejowe. Grabarczyk otrzyma tradycyjny bukiet kwiatów albo dymisję. Zależy co PRowcy powiedzą. Bo PR jest najważniejszy. Nie zdrowie czy życie Polaków.

Mamy więc najgorszą kolej w Europie. Żeby było do pary to jedne z najgorszych dróg na świecie (131mce). Jak do tego dołożyć tragiczny poziom infrastruktury portów (118mce), transportu lotniczego (108mce) i prawie zerowy transport wodny to już wszystko się zgadza. Oprócz naszego położenia geograficznego, idealnego dla zarabiania na wszelkich usługach transportowych zwłaszcza tranzycie. Ale wracając do najgorszych kolei w Europie.

W Nowej Zelandii było dużo gorzej. Nowy minister otrzymał po poprzednikach najgorszą kolej na świecie, wg badań znanej firmy konsultingowej z 1987 r. Tranzrail tracił milion dolarów dziennie. Tyle że tam doszła do władzy partia która naprawdę chciała by żyło się lepiej wszystkim a nie tym żyjącym z prowizji i wziątek. Reformy a następnie prywatyzacja w 2003 doprowadziły do tego że stała się najbardziej wydajnym przedsiębiorstwem kolejowym świata.

„Dziś koleje nowozelandzkie przewożą taka samą ilość towarów jak wcześniej, tyle że firma obywa się bez ¾ dawnych etatów. Znacznie skrócił się czas przewozu frachtu, straty w towarach zostały całkowicie wyeliminowane, a stawki przewozowe obniżone o połowę”

Kierują nimi managerowie którzy przedtem też pracowali w tej firmie. Reformy zaprojektowali i przeprowadzili ludzie z zewnątrz. Jak pisze autor, były minister ds przedsiębiorstw państwowych nie byli motywowani przez pieniądze, bo dostali ich znacznie mniej niż w poprzednich miejscach pracy, (niektórzy pracowali jako woluntariusze) ale poprzez wyzwanie któremu potrafili sprostać. Uratowali firmę nie do uratowania.

„ W celu obsadzenia stanowisk w podległych mi przedsiębiorstwach państwowych zaproponowałem pracę 200 ludziom. Były to aktywne i inteligentne osoby prowadzące satysfakcjonujące i interesujące życie. Zaledwie garstka z nich głosowała na moją partię.” Tylko troje odrzuciło tę propozycję. Reszta przyjęła stanowiska które mogły tylko pogorszyć ich sytuacje osobistą, reputację i finanse.

R. Prebble konkluduje, ludzie sukcesu nie są motywowani tylko przez pieniądze, są one dla nich raczej narzędziem niż celem. Są indywidualistami ale zaangażowanymi w działania na rzecz społeczeństwa. Sukcesy reform na kolei i w innych dziedzinach potwierdziły słuszność takiego przekonania.

 

Fotografia: Polska przedwojenna „Luxtorpeda” PKP, predkosć max 140 km/h

http://www.zetnews.pl/Polska/Wiadomosci/Polska-kolej-najgorsza-w-Europie/

Richard Prebble „Nowozelandzkie odrodzenie gospodarcze”wyd Prohibita 2008

WEF – Global Competitiveness Report 2010-2011

0

Bez kategorii
Like

po kolei

06/02/2011
0 Wyświetlenia
0 Komentarze
39 seconde czytania
no-cover

wyliczanka miejsc skadrowanych widoków w pośpiechu relacji skądś dokądś jedna za drugą mijają godziny postoju i snute historie nastawiania zegarków w stukocie żelaznych kół na rozjazdach jest jakiś  r o z k ł a d i pan w partyjnym krawacie udający fachowca i szlaban i szlus i mordęga z biletem w ręku uwaga uwaga tu dworzec warszawa pociąg z katowic wjeżdża na peron dziewiąty

0


wyliczanka miejsc skadrowanych widoków
w pośpiechu relacji skądś dokądś
jedna za drugą mijają godziny postoju
i snute historie nastawiania zegarków

w stukocie żelaznych kół na rozjazdach
jest jakiś  r o z k ł a d
i pan w partyjnym krawacie udający fachowca
i szlaban i szlus i mordęga z biletem w ręku

uwaga uwaga tu dworzec warszawa
pociąg z katowic wjeżdża na peron dziewiąty

0

Wiktor Smol

Copyright © 2011-2014 Wiktor Smol

369 publikacje
3 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
343758