BIZNES
Like

Dwie umowy o pracę

27/03/2014
688 Wyświetlenia
1 Komentarze
3 minut czytania
Dwie umowy o pracę

Zdarza się, że jedna osoba podejmuje dodatkową pracę u innego pracodawcy albo też otrzymuje od dotychczasowego propozycję kolejnej umowy o pracę, czy też pracy na umowę zlecenie. Czy takie rozwiązanie prawne jest dopuszczalne?

0


Polskie prawo pracy nie zabrania nawiązywania więcej niż jednego stosunku pracy, a taki stan rzeczy powiązany jest ściśle z zasadą wolności podejmowania zatrudnienia. Poza pewnymi wyjątkami dotychczasowy pracodawca nie musi wyrażać zgody na podjęcie dodatkowej pracy. Ważnym elementami, jakie muszą zostać zachowane, aby przepisy prawa pracy dotyczące ochrony interesów pracownika były przestrzegane to zachowanie dobowego i tygodniowego czasu pracy oraz odpoczynku.
Dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą. Kodeks pracy nie zawiera wyraźnego zakazu zawierania dwóch umów o pracę z jednym pracownikiem przez tego samego pracodawcę. Jednakże takie rozwiązanie jest dopuszczalne tylko w przypadku, gdy rodzaj pracy jest wyraźnie inny niż uzgodniony i wykonywany w podstawowym czasie pracy. Gdyby nie byłoby tego zastrzeżenia pracodawca naruszałby przepisy o czasie pracy, zwłaszcza te odnoszące się do pracy w godzinach nadliczbowych. Dwa stosunki pracy u jednego pracodawcy niosą za sobą podwojenie jego obowiązków. Powierzenie innej rodzajowo pracy wymaga, aby pracownik w ramach drugiego stosunku pracy posiadał osobne i adekwatne orzeczenie lekarskie, przeszedł szkolenie bhp, został poinformowany o ryzyku zawodowym i zasadach ochrony przed zagrożeniami oraz przysługującym mu wymiarze urlopu, długości okresu wypowiedzenia umowy, obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy.
Dwie umowy o pracę z różnymi pracodawcami. Gdy dochodzi do świadczenia pracy u dwóch różnych pracodawców może to być praca nawet na dwa pełne etaty. Art. 132 § 1 Kodeksu pracy ustanawia prawo pracownika do 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu doby, jeśli pracuje on w podstawowym systemie przy 8 godzinnym czasie pracy. Każda osoba może dowolnie dysponować swoim wolnym czasem i tak, o ile jego stan psychiczny i fizyczny na to pozwala może podjąć dodatkowe zatrudnienie u innego pracodawcy. Ograniczeniem, które skutecznie może uniemożliwić podjęcie dodatkowej pracy jest podpisanie umowy o zakazie konkurencji. Pracownik nie powinien podejmować dodatkowej pracy lub działalności, która mogłaby narazić macierzystego pracodawcę na szkodę. Czasem dodatkowe ograniczenia wynikają także z przepisów szczególnych, np. z ustawy o czasie pracy kierowców (ustawa z 16 kwietnia 2004r., Dz. U. Nr 92, poz. 879).
wieszjak.pl
0

Headhunter

Praca/Rekrutacja/Selekcja

128 publikacje
0 komentarze
 

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758