Bez kategorii
Like

Doktryna wojskowa Rosji (3)

06/02/2011
463 Wyświetlenia
0 Komentarze
23 minut czytania
no-cover

Nieoficjalne tłumaczenie – c.d.   III. POLITYKA MILITARNA FEDERACJI ROSYJSKIEJ   17. Podstawowe zadania polityki wojskowej Federacji Rosyjskiej są określone przez Prezydenta Federacji Rosyjskiej zgodnie z federalną legislacją, Strategią Bezpieczeństwa Narodowego Federacji Rosyjskiej do roku 2020 i obecną doktryną wojskowej. Polityka wojskowa Federacji Rosyjskiej ma na celu zapobieganie wyścigowi zbrojeń, powstrzymywanie i zapobieganie konfliktom zbrojnym oraz poprawę organizacji wojskowych, form i metod wykorzystania Sił Zbrojnych i innych wojsk, a także środków ataku w celu obrony i ochrony bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej, oraz interesów jej sojuszników.   Działalność Federacji Rosyjskiej przy powstrzymywaniu i zapobieganiu konfliktom zbrojnym.   18. Federacja Rosyjska gwarantuje stałą gotowość Sił Zbrojnych i innych wojsk do odstraszania i zapobiegania konfliktom zbrojnym oraz zapewnienia wojskowej ochrony Federacji Rosyjskiej i jej […]

0


Nieoficjalne tłumaczenie – c.d.

 

III. POLITYKA MILITARNA FEDERACJI ROSYJSKIEJ

 

17. Podstawowe zadania polityki wojskowej Federacji Rosyjskiej są określone przez Prezydenta Federacji Rosyjskiej zgodnie z federalną legislacją, Strategią Bezpieczeństwa Narodowego Federacji Rosyjskiej do roku 2020 i obecną doktryną wojskowej.

Polityka wojskowa Federacji Rosyjskiej ma na celu zapobieganie wyścigowi zbrojeń, powstrzymywanie i zapobieganie konfliktom zbrojnym oraz poprawę organizacji wojskowych, form i metod wykorzystania Sił Zbrojnych i innych wojsk, a także środków ataku w celu obrony i ochrony bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej, oraz interesów jej sojuszników.

 

Działalność Federacji Rosyjskiej przy powstrzymywaniu i zapobieganiu konfliktom zbrojnym.

 

18. Federacja Rosyjska gwarantuje stałą gotowość Sił Zbrojnych i innych wojsk do odstraszania i zapobiegania konfliktom zbrojnym oraz zapewnienia wojskowej ochrony Federacji Rosyjskiej i jej sojusznikom zgodnie z normami prawa międzynarodowego i międzynarodowych traktatów Federacji Rosyjskiej.

Zapobieganie jądrowemu konfliktowi zbrojnemu, a także wszelkim innym konfliktom militarnym, jest głównym zadaniem Federacji Rosyjskiej.

 

19. Do głównych zadań Federacji Rosyjskiej w zakresie odstraszania i zapobiegania konfliktom wojskowym należą :

a) ocena i przewidywanie rozwoju sytuacji wojskowo-politycznej na poziomie globalnym i regionalnym, a także stanu stosunków międzypaństwowych w sferze wojskowo-politycznej z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń i systemów technicznych i technologii informatycznych;

b) neutralizowanie możliwych zagrożeń wojskowych, za pomocą środków politycznych, dyplomatycznych, i innych środków niewojskowych;

c) utrzymanie strategicznej stabilności i potencjału nuklearnego odstraszania na odpowiednim poziomie;

d) utrzymanie Sił Zbrojnych i wojsk innych na wyznaczonym poziomie gotowości do wykorzystania w walce;

e) wzmocnienie systemu bezpieczeństwa zbiorowego w ramach Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (CSTO), oraz rozbudowa jej potencjału do zintensyfikowania współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa międzynarodowego w ramach Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP), Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE), Szanghajskiej Organizacji Współpracy (SOW), i rozwijanie stosunków w tej dziedzinie z innymi organizacjami międzypaństwowymi (Unią Europejską i NATO);

f) rozszerzenie kręgu państw partnerskich i rozwijanie współpracy z nimi na bazie wspólnych interesów w zakresie wzmocnienia bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z postanowieniami Karty Narodów Zjednoczonych i innych norm prawa międzynarodowego;

g) przestrzeganie traktatów międzynarodowych w dziedzinie ograniczenia i redukcji strategicznych zbrojeń ofensywnych;

h) zawieranie i realizacja umów w dziedzinie kontroli zbrojeń a także wdrożenie środków w celu wzmocnienia wzajemnego zaufania;

i) stworzenie mechanizmów regulacji współpracy dwustronnej i wielostronnej w dziedzinie obrony przeciwrakietowej;

j) zawarcie międzynarodowego traktatu zakazującego wprowadzania wszelkich typów broni w przestrzeń kosmiczną;

k) udział w międzynarodowej działalności pokojowej, w tym pod auspicjami Narodów Zjednoczonych oraz w ramach współdziałania z organizacjami międzynarodowymi (regionalnymi);

l) udział w walce z międzynarodowym terroryzmem.

 

Wykorzystanie Sił Zbrojnych i wojsk innych.

 

Podstawowe zadania sił zbrojnych i wojsk innych w czasie pokoju, w okresie bezpośredniego zagrożenia agresją i w czasie wojny.

 

20. Federacja Rosyjska uważa za uzasadnione wykorzystanie Sił Zbrojnych i innych wojsk w celu odparcia agresji przeciwko niej i (lub) jej sojusznikom, utrzymania (przywracania) pokoju zgodnie z decyzją Rady Bezpieczeństwa ONZ lub innych struktur bezpieczeństwa zbiorowego, a także zapewnienia ochrony swoich obywateli znajdujących się poza granicami Federacji Rosyjskiej zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami i normami prawa międzynarodowego i traktatów międzynarodowych Federacji Rosyjskiej.

Wykorzystanie sił zbrojnych i innych wojsk w czasie pokoju odbywa się zgodnie z decyzją Prezydenta Federacji Rosyjskiej w trybie przewidzianym przez ustawodawstwo federalne.

 

21. Federacja Rosyjska uważa zbrojną napaść na państwo członkowskie Wspólnoty lub działania z wykorzystaniem siły przeciwko niemu jako akt agresji przeciwko krajowi Wspólnoty i zastosuje środki odwetowe.

Federacja Rosyjska uważa zbrojną napaść na państwo członkowskie Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (CSTO) za agresję wobec wszystkich państw członkowskich CSTO, i w tym przypadku będzie stosować środki zgodnie z Układem o Bezpieczeństwie Zbiorowym.

 

22. W ramach realizacji przez Federację Rosyjską środków strategicznego odstraszania o charakterze siłowym, przewidziano użycie broni precyzyjnych.

Federacja Rosyjska zastrzega sobie prawo do wykorzystania broni jądrowej w odpowiedzi na użycie broni jądrowej i innych rodzajów broni masowego rażenia przeciwko niej i (lub) jej sojusznikom, a także w przypadku agresji przeciwko Federacji Rosyjskiej z zastosowaniem broni konwencjonalnej, gdy samo istnienie państwa jest zagrożone. Decyzję o wykorzystaniu broni jądrowej podejmuje Prezydent Federacji Rosyjskiej.

 

23. Realizacja zadań stojących przed Siłami Zbrojnymi i innymi wojskami jest przygotowywana i dokonywana zgodnie z Planem Wykorzystania Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej, Planem Mobilizacyjnym Federacji Rosyjskiej, edyktami Prezydenta Federacji Rosyjskiej, rozkazami i dyrektywami głównodowodzącego Siłami Zbrojnymi Federacji Rosyjskiej i innymi ustawowymi aktami prawnymi Federacji Rosyjskiej oraz dokumentami planowania strategicznego odnoszącymi się do sfery obronności.

 

24. Federacja Rosyjska przypisuje kontyngenty wojsk do sił pokojowych Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (CSTO), do udziału w operacjach pokojowych zgodnie z decyzją Rady Bezpieczeństwa CSTO. Federacja Rosyjska przypisuje kontyngenty wojsk do Wspólnych Sił Szybkiego Reagowania CSTO w celu niezwłocznej odpowiedzi na wojskowe zagrożenia krajów członkowskich CSTO oraz wypełniania zadań określonych przez Radę Bezpieczeństwa Zbiorowego CSTO, poprzez ich użycie zgodnie z procedurą przewidzianą przez Porozumienie w Sprawie Działań Operacyjnych, Użycia i Wykorzystania i Kompleksowego Wsparcia Sił Szybkiego Reagowania Regionu Wspólnego Bezpieczeństwa Centralnej Azji.

 

25. W ramach realizacji operacji pokojowych pod auspicjami ONZ lub mandatem WNP, Federacja Rosyjska zapewnia kontyngenty wojsk zgodnie z procedurą określoną przez ustawodawstwo federalne i traktaty międzynarodowe Federacji Rosyjskiej.

 

26. W celu ochrony interesów Federacji Rosyjskiej i jej obywateli oraz utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, formacje Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej mogą być wykorzystywane operacyjnie poza

Federacją Rosyjską zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami i normami prawa międzynarodowego, umowami międzynarodowymi Federacji Rosyjskiej i ustawodawstwem federalnym.

 

27. Główne zadania Sił Zbrojnych i innych wojsk w czasie pokoju to:

a) obrona suwerenności Federacji Rosyjskiej oraz integralności i nienaruszalności jego terytorium;

b) zapewnienie strategicznego odstraszania, w tym zapobieganie konfliktom wojskowym;

c) utrzymanie zdolności i stanu gotowości mobilizacyjnej i bojowej oraz szkolenia strategicznych sił jądrowych, sił i środków wspierających ich funkcjonowanie i użytkowanie, systemów dowodzenia i kontroli w stopniu gwarantującym wyrządzenie odpowiednich zniszczeń u agresora w każdych warunkach i sytuacji;

d) zapewnienie wczesnego ostrzegania głównodowodzącego Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej o ataku lotniczym lub kosmicznym, powiadomienie organów administracji państwowej i wojskowej oraz żołnierzy (sił),

o niebezpieczeństwach i zagrożeniach wojskowych;

e) utrzymanie zdolności Sił Zbrojnych i innych wojsk do rozmieszczenia grupy wojsk (sił) w odpowiednim czasie, w potencjalnie niebezpiecznych obszarach strategicznych, a także utrzymanie ich gotowości do walki;

f) zapewnienie obrony powietrznej najważniejszych obiektów wojskowych Federacji Rosyjskiej i gotowości do ataków odwetowych z powietrza i kosmosu;

g) wdrożenie i utrzymanie w strategicznej strefie kosmicznej, orbitalnych grup urządzeń wspierających działalność Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej;

h) ochrona ważnych obiektów państwowych i wojskowych, obiektów na liniach komunikacyjnych i ładunków specjalnych;

i) utrzymanie infrastruktury terytorium Federacji Rosyjskiej i przygotowanie linii komunikacyjnych do celów obronnych, w tym budowa i modernizacja obiektów specjalnych przeznaczenia, budowa i gruntowny remont autostrad o znaczeniu obronnym;

j) ochrona obywateli Federacji Rosyjskiej poza Federacją Rosyjską od zbrojnej napaści;

k) udział w operacjach utrzymania (przywracania) międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, podjęcie środków w celu uniknięcia (wyeliminowania) zagrożenia pokoju, tłumienie aktów agresji (naruszenia pokoju) na podstawie decyzji Rady Bezpieczeństwa ONZ lub innych organów uprawnionych do podejmowania takich decyzji zgodnie z prawem międzynarodowym;

l) walka z piractwem i zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi;

m) zapewnienie bezpieczeństwa działalności gospodarczej Federacji Rosyjskiej na pełnym morzu;

n) zwalczanie terroryzmu;

o) przygotowanie do prowadzenia obrony terytorialnej i obrony cywilnej;

p) udział w ochronie porządku publicznego i ochronie bezpieczeństwa publicznego;

q) udział w eliminacji sytuacji kryzysowych i odbudowa obiektów specjalnego przeznaczenia;

r) udział w zabezpieczeniu stanu wyjątkowego.

 

28. Główne zadania Sił Zbrojnych i innych wojsk w okresie bezpośredniego zagrożenia agresją:

a) wdrożenie pakietu dodatkowych środków mających na celu obniżenie poziomu zagrożenia agresją i zwiększenie poziomu gotowości mobilizacyjnej i bojowej Sił Zbrojnych oraz innych wojsk w celu przeprowadzenia mobilizacji i strategicznego rozmieszczenia;

b) utrzymanie potencjału nuklearnego odstraszania w ustalonym stopniu gotowości;

c) udział w utrzymaniu systemu prawa wojennego;

d) wypełnianie międzynarodowych zobowiązań Federacji Rosyjskiej w zakresie zbiorowej obrony i odpowiedzi na atak lub zapobiegania, zgodnie z normami prawa międzynarodowego, w razie zbrojnej napaści na inne państwo, które złożyło odpowiedni wniosek do Federacji Rosyjskiej.

 

29. Do głównych zadań Sił Zbrojnych i innych wojsk w czasie wojny należy odpowiedź na agresję przeciwko Federacji Rosyjskiej i jej sojusznikom, zadawanie klęsk wojskom (siłom) agresora, oraz zmuszenie go do zaprzestania wrogich działań na warunkach, które odpowiadają interesom Federacji Rosyjskiej i jej sojuszników.

 

Rozwój Organizacji Wojskowej.

 

Organizacja budowy i rozwoju Sił Zbrojnych i wojsk innych

 

30. Główne zadania rozwoju organizacji wojskowej to:

a) utrzymanie struktury, składu i sił elementów organizacji wojskowej w gotowości do jej zadań w czasie pokoju, w okresie bezpośredniego zagrożenia agresją, w czasie wojny, z uwzględnieniem przydzielenia odpowiednich środków finansowych, materialnych i innych.

Zaplanowane ilości oraz terminy przyznawania wspomnianych środków są wskazane w dokumentach planowania długoterminowego rozwoju społeczno-gospodarczego Federacji Rosyjskiej;

b) zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa funkcjonowania systemów administracji państwowej i wojskowej;

c) polepszenie systemu obrony powietrznej oraz stworzenie systemu obrony przestrzeni powietrzno-kosmicznej Federacji Rosyjskiej;

d) poprawa wsparcia wojskowo-gospodarczego dla organizacji wojskowej na bazie racjonalnego wykorzystania zasobów finansowych, materiałowych i innych;

e) poprawa planowania wojskowego;

f) ulepszenie obrony terytorialnej i obrony cywilnej;

g) poprawa systemu tworzenia rezerw mobilizacyjnych, w tym zapasów uzbrojenia, sprzętu wojskowego i specjalistycznego, jak i zasobów materialnych i technicznych;

h) zwiększenie skuteczności funkcjonowania systemu użycia i utrzymania uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz specjalistycznego;

i) stworzenie zintegrowanych struktur materiałowo-technicznego, społecznego, medycznego i naukowego wsparcia Sił Zbrojnych i wojsk innych, jak również szkolnictwa wojskowego i instytucji szkoleniowych kadry;

j) poprawa systemu wsparcia informacyjnego Sił Zbrojnych i innych wojsk;

k) zwiększenie prestiżu służby wojskowej oraz przygotowanie do niej obywateli Federacji Rosyjskiej w każdy sposób;

l) wspieranie kooperacji wojskowo-politycznej i wojskowo-technicznej między Federacją Rosyjską i państwami ościennymi.

 

31. Główne priorytety organizacyjne rozwoju wojskowego to:

a) poprawa systemu zarządzania organizacją wojskową i wzrost skuteczności jego funkcjonowania;

b) rozwój bazy mobilizacyjnej organizacji wojskowej i wsparcie mobilizacyjnego rozmieszczenia Sił Zbrojnych i wojsk innych;

c) zapewnienie niezbędnej ilości siły żywej, sprzętu oraz wsparcie dla ciągłej gotowości dużych formacji, jednostek wojsk i oddziałów, oraz wymaganego poziomu ich wyszkolenia;

d) poprawa jakości szkoleń kadry i edukacji wojskowej, wzrost potencjału naukowo-wojskowego.

 

32. Głównym zadaniem organizacyjnym budowy i rozwoju Sił Zbrojnych i wojsk innych jest dostosowanie ich struktury, składu i siły do przewidywanych zagrożeń militarnych, specyfiki i natury konfliktów zbrojnych, a także do bieżących i długoterminowych zadań w czasie pokoju w okresie bezpośredniego zagrożenia agresją, w czasie wojny, jak również do sytuacji politycznej, społeczno-ekonomicznej, demograficznej i stanu oraz potencjału wojskowo-technicznego Federacji Rosyjskiej.

 

33. W budowie i rozwoju Sił Zbrojnych i innych wojsk Federacja Rosyjska uznaje za konieczne:

a) poprawę struktury organizacyjnej i składu gatunków i rodzajów Sił Zbrojnych oraz wojsk innych i optymalizację poziomów zatrudnienia personelu wojskowego;

b) zapewnienie racjonalngo związku stałej gotowości formacji dużych jednostek z przeznaczonymi do mobilizacyjnego rozmieszczenia dużymi formacjami i jednostkami Sił Zbrojnych i wojsk innych;

c) poprawę jakości treningu operacyjnego, walki, specjalnego i mobilizacyjnego;

d) poprawę współpracy między rodzajami Sił Zbrojnych oraz innymi wojskami;

e) zapewnienie najnowocześniejszych modeli uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz specjalistycznego (materiały i środki techniczne) oraz wysokiej jakości ich obsługi;

f) zapewnienie integracji i skoordynowanego rozwoju systemów technicznych, logistycznych i innych form wsparcia dla Sił Zbrojnych i innych wojsk, jak również systemów szkolenia i kształcenia wojskowego, treningu kadry i nauki wojskowej;

g) wyszkolenie żołnierzy, którzy są wysoko profesjonalni i oddani Ojczyźnie, zwiększenie prestiżu służby wojskowej.

 

34. Realizację głównych zadań budowy organizacyjnej i rozwoju Sił Zbrojnych oraz innych wojsk osiąga się poprzez:

a) formułowanie i konsekwentną realizację polityki militarnej;

b) zapewnienie skutecznego wojskowo-ekonomicznego wsparcia i wystarczających środków dla Sił Zbrojnych i wojsk innych;

c) poprawę poziomu jakościowego kompleksu przemysłu obronnego;

d) zapewnienie niezawodnego funkcjonowania systemu dowodzenia i kontroli Sił Zbrojnych i wojsk innych w czasie pokoju, w okresie bezpośredniego zagrożenia agresją i w czasie wojny;

e) utrzymanie zdolności gospodarki kraju do spełniania potrzeb Sił Zbrojnych i wojsk innych;

f) utrzymywanie bazy mobilizacyjnej w stanie, który zapewni mobilizacyjne i strategiczne rozmieszczenie Sił Zbrojnych i wojsk innych;

g) tworzenie stałej gotowości sił obrony cywilnej zdolnej wypełniać swe zadania w czasie pokoju, w okresie bezpośredniego zagrożenia agresją i w czasie wojny;

h) doskonalenie systemu stacjonowania (bazowania) Sił Zbrojnych i wojsk innych, w tym ich stacjonowania poza terytorium Federacji Rosyjskiej, zgodnie z traktatami międzynarodowymi Federacji Rosyjskiej i przepisami federalnymi;

i) tworzenie ugrupowanego systemu infrastruktury wojskowej na kierunkach strategicznych i operacyjnych;

j) tworzenie z wyprzedzeniem rezerwy zasobów mobilizacyjnych;

k) zoptymalizowanie liczby wojskowych instytucji edukacyjnych kształcenia zawodowego w powiązaniu z instytucjami edukacyjnymi szkolnictwa wyższego, które szkolą obywateli Federacji Rosyjskiej w kierunku wojskowym, wyposażenie ich w nowoczesne materiały i zaplecze techniczne;

l) zwiększanie poziomu wsparcia socjalnego dla żołnierzy, obywateli odchodzących ze służby wojskowej, członków ich rodzin, a także cywilnego personelu Sił Zbrojnych i wojsk innych;

m) wprowadzenie gwarancji socjalnych przewidzianych przez ustawodawstwo federalne dla pełniących służbę, obywateli przeniesionych do rezerwy,członków ich rodzin, oraz poprawa jakości ich życia;

n) doskonalenie systemu rekrutacji w trakcie służby wojskowej w ramach kontraktu i umowy, z podstawową rekrutacją żołnierzy i podoficerów w celu zapewnienia gotowości bojowej formacji i jednostek wojskowych Sił Zbrojnych i wojsk innych i personelu wojskowego pełniącego służbę na podstawie kontraktu;

o) wzmocnienie poziomu organizacji, prawa i porządku oraz dyscypliny oddziałów, jak również zapobiegania i zatrzymania przejawów korupcji;

p) poprawa jakości kształcenia wstępnego i wojskowo-patriotycznego wychowania obywateli;

q) zapewnienie kontroli państwa i cywilnych federalnych władz wykonawczych nad organami wykonawczymi Federacji Rosyjskiej w dziedzinie obronności.

 

Planowanie wojskowe

 

35. Planowanie wojskowe jest organizowane i realizowane w celu realizacji uzgodnionych czasowo działań organizacji wojskowej oraz organizacji, budowy i rozwoju Sił Zbrojnych i wojsk innych, a także ich efektywnego użycia skoordynowanego w czasie oraz skali, z zapewnieniem odpowiednich zasobów.

 

36. Do głównych zadań planowania wojskowego należą:

a) określenie skoordynowanych celów, zadań i środków dla organizowanej budowy i rozwoju Sił Zbrojnych i wojsk innych oraz ich stosowania, jak również rozwoju odpowiedniej bazy naukowej, technicznej, wytwórczej i technologicznej;

b) wybór optymalnych obszarów organizacji, budowy i rozwoju Sił Zbrojnych i wojsk innych oraz form i metod ich zastosowania na podstawie prognoz rozwoju sytuacji wojskowo-politycznej, zagrożeń militarnych, oraz poziomu rozwoju społeczno-gospodarcze Federacji Rosyjskiej;

c) osiągnięcie korelacji między wsparciem materiałowym Sił Zbrojnych i wojsk innych z zadaniami ich organizacji, budowy, rozwoju i użycia;

d) sporządzenie krótko- , średnio- i długoterminowych dokumentów planistycznych oraz wzięcie pod uwagę wyników realizacji planów (programów) organizacji, budowy i rozwoju sił zbrojnych i wojsk innych;

e) organizowanie nadzoru realizacji planów (programów) dla organizacji, budowy i rozwoju Sił Zbrojnych i wojsk innych;

f) zapewnienie szybkiego korygowania dokumentów planowania wojskowego.

 

37. Planowanie wojskowe odbywa się zgodnie ze Statutem Planowania Wojskowego Federacji Rosyjskiej.

 

cdn.

 

merln.ndu.edu/whitepapers/Russia2010_English.pdf

news.kremlin.ru/ref_notes/461

 

0

Marek D

"Jesli pozwolisz, by robactwo sie rozmnozylo, rodza sie prawa robactwa."

18 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758