27052018Nowości:
   |    Rejestracja

Spam telefoniczny – można z nim walczyć!


Masz dość ofert, zaproszeń na pokaz garnków czy kołder albo na badania medyczne?
To, co się dzieje to telefoniczny SPAM, z którym trzeba walczyć, bo inaczej będziemy mieli call center w domu !!!

 

Ostatnio nasiliły się u mnie w domu różnorakie telefony z ofertami – a to badania medyczne, a to oferta z sieci komórkowej (innej niż ta, w której mam telefon), telemarketerzy wydzwaniali też do żony. I to mimo tego, że wszystkie telefony – i komórki i stacjonarny mamy zastrzeżone dla celów marketingowych.


 

 

Postanowiłem więc z tym walczyć. Skądinąd wiem, że u moich znajomych problem spamu telefonicznego jest jeszcze bardziej nasilony.

 

Zadzwoniłem do UKE (Urzędu Komunikacji Elektronicznej), żeby zgłosić problem dowiedziałem się o istnieniu kilku przepisów, niestety łamanych przez telemarketerów. Ale przynajmniej wiem, że mam teraz narzędzie do walki z nimi.

 

Przed spamem telefonicznym chroni nas zarówno Ustawa Prawo Telekomunikacyjne jak i Ustawa o Ochronie Danych Osobowych:

 

Na poniższy artykuł możesz się powołać, jeżeli telemarketer wybierze Twój numer losowo i do Ciebie zadzwoni – zgodnie z poniższym artykułem nie wolno mu tego robić, jeżeli nie wyraziłeś na to zgody:

Ustawa Prawo Telekomunikacyjne

Art. 172. Zakaz używania automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu
1. Zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.

Na ponizszy artykuł możesz się powołać, jeżeli telemarketer nabył Twoje dane osobowe bez Twojej zgody, np. wykupił je od jakiejś firmy, z którą miałeś podpisaną umowę, a w umowie nie wyrażałeś zgody na udostepnianie Twoich danych innym osobom i podmitom:

Ustawa o ochronie danych osobowych:

Art. 23.

1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:

1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych,

2) (15) jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa,

3) (16) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą,

4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego,

5) (17) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

2. Zgoda, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może obejmować również przetwarzanie danych w przyszłości, jeżeli nie zmienia się cel przetwarzania.

3. Jeżeli przetwarzanie danych jest niezbędne dla ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, a spełnienie warunku określonego w ust. 1 pkt 1 jest niemożliwe, można przetwarzać dane bez zgody tej osoby, do czasu, gdy uzyskanie zgody będzie możliwe.

4. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uważa się w szczególności:

1) marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych,

2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

 

Dobrze jest też zastrzec numer dla celów marketingowych u swojego operatora – nie jest to równoznaczne z zablokowaniem jego prezentacji u osoby, do której dzwonimy, dziś operatorzy oferują już taka usługę jedynie nie będzie on dostępny w książce telefonicznej czy w biurze numerów. Wtedy można dodatkowo telemarketerowi powiedzieć, że numer jest zastrzeżony i nie życzymy sobie dalszych połączeń.

Można więc telemarketera powiadomić o powyższych przepisach oraz o tym, że zastrzegliśmy numer i ostrzec go przed konsekwencjami karnymi, jeżeli jeszcze raz zadzwoni. Zazwyczaj to skutkuje.

 

Innym sposobem walki z natrętami są aplikacje na komórki, które pozwalają zablokować połączenia i SMS-y od niechcianych numerów poprzez wpisanie tych numerów na tzw. „czarną listę”. Aplikacje te pozwalają również blokować połączenia z numerów zastrzeżonych. Osoba dzwoniąca z zablokowanego w ten sposób numeru usłyszy w słuchawce zajętość, a odbiorca będzie miał święty spokój, bo komórka zablokuje i rozłączy takie połączenie nie dając sygnału dźwiękowego. Można jedynie potem podejrzeć w czarnej liście, czy były próby dodzwaniania się z zablokowanych numerów. Dodam również, że ten sposób możemy wykorzystać do zablokowania połączeń windykatorom i bankom domagającym się spłaty długów, zwłaszcza długów nienależnych. Gorzej pod tym względem jest z telefonami stacjonarnymi, bo na nie chyba jeszcze nie ma takich aplikacji. Nie słyszałem też, żeby telefony te były wyposażone fabrycznie w takie funkcje.

 

 

Napisane przez:


Sprawiedliwosc jest najwazniejsza

 

Podziel się z innymi

Polecane artykuły

komentarzy 7 dla artykułu "Spam telefoniczny – można z nim walczyć!"

  1. starszawy napisał(a):

    Jest inny skuteczny na 100% sposób.
    Odłączyć linię telefoniczną od aparatu telefonicznego – lub zlikwidować numer a otrzymywać linię telefoniczną.a podłączyć go tylko do modemu/ routera internetowego.
    A otrzymujący internet np. światłowodem nie muszą niczego odłączać.

    A do telefonii stacjonarnej wykorzystać VOiP. „Voice over Internet Protocol”
    np. http://www.tlenofon.pl/oferta-tlenofon.
    Otrzyma się numer z naszym prefiksem ale nie umieszczony w żadnym spisie telefonów.

  2. Obywatel prawa napisał(a):

    Ja na komórkę dostaję codziennie spam sms, jak również dzwonią z ofertami. Ciężko z tym walczyć, gdyż z tego co mi się wydaje, firmy np. banki przekazują sobie wzajemnie nasze dane w tym numery telefonów! Zazwyczaj dzwonią duże firmy i jak mówię, że sobie nie życzę żadnych telefonów to „miła pani” oczywiście to odnotuje w systemie, ale już następnego dnia nie dostaję 1-2 telefonów a 5!!! Mówię wtedy, że przecież zastrzegłem numer i nie życzę sobie żadnych telefonów, to słyszę to samo co poprzednio „że zostanie to odnotowane w systemie”… Powoływanie się na jakiekolwiek przepisy nie ma sensu, bo musiałbym na chwilę obecną wystąpić na drogę prawną przeciwko co najmniej kilku firmom, które zapewne mają dobrych prawników i nie jednego już wkurzonego „potencjalnego klienta”… Jedyny sposób to: a) kupić nowy numer telefonu i NIGDZIE GO NIE REJESTROWAĆ W SIECI KOM. b) zastrzec w firmie telekomunikacyjnej wszystko co możliwe w kwestii połączeń marketingowych i przetwarzania danych c) nie podawać (i tu jest problem) żadnym instytucjom swojego numeru, można jednak się ograniczyć do jego nie ujawnianie gdziekolwiek w internecie czy w instytucjach…

    Bezczelność też polega na tym, że dzwoni do Was firma z którą nie macie nic wspólnego a kobieta w telefonie mówi Wam po imieniu i wie dosłownie o Was wszystko! Jak pytacie skąd ma te dane i zgodę na ich ujawnianie (nie wie przecież z kim na pewno rozmawia!) to podaje jakąś mi nieznaną nazwę firmy, jak proszę o kontakt do szefa firmy to od razu zastrzega, że nie może udzielać takich informacji…
    A już nagminnym jest rozmowa, która zaczyna się od słów „w celu potwierdzenia danych, proszę o podanie imienia, nazwiska, adresu i numeru pesel”.
    Sprawa jest tak nagminna, że wątpię by ktoś miał czas i nerwy na walkę z tym.
    Nie wiem jak Wy, ale ja nie mam ani czasu ani ochoty biegać po sądach czy policjach (znam doskonale jak to funkcjonuje u nas…).

    • lopez napisał(a):

      A ja pogrywam z nimi jak mam tylko na to czas:
      przerywam gnojowi informując, że rozmowa jest nagrywana i czy wyraża na to zgodę. Zazwyczaj tak, więc bawimy się dalej 🙂
      ‚w celu prawidłowej weryfikacji’, która jest warunkiem kontynuowania rozmowy, proszę o podanie nru PESEL. Oczywiscie, jest odmowa ale brniemy dalej
      Pytamy o aktualny adres zamieszkania i tutaj kolejna odmowa
      trzecie pytanie jest bez znaczenia, ja pytam o imiona rodziców ale można w zasadzie o wszystko – i tak usłyszymy odmowę. Teraz, w zależności od nastroju albo rzucam coś w stylu ‚sp******aj’ albo informuję, że weryfikacja nie przebiegła prawidlowo i rozmowa nie moze byc kontynuowana a kolejna próba dodzwonienia się do mnie z tego nru będzie traktowana jako uporczywe nękanie i ścigane z mocy prawa.

      polecam, ubaw czasami przedni. Niestety, nie daję gwarancji, że zadziała.

  3. Paweł napisał(a):

    Można też jak moja znajoma wystąpić na drogę sądową, jeśli mamy pewność że danej firmie na pewno nie udostępnialiśmy danych i jest ona w ich posiadaniu bezprawnie (do ustalenia z tą firmą skąd ma dane). W ramach ugody pewna firma ubezpieczeniowa wypłaciła jej fajną sumkę pieniędzy 🙂 Na mocy ustaw, że nie można właśnie przedstawiać żadnych ofert handlowych/marketingowych bez uprzedniej zgody. I tak około 2 minuty rozmowy drogo ich kosztowało 😀

  4. Johnny napisał(a):

    Lopeziku.
    Dumny z siebie jesteś? A nie pomyślałeś o ludziach, którzy muszą taką pracę (oczywiście na śmieciówkach) wykonywać? Myślisz, że im sprawia to przyjemność? Szkoda tylko, że to te „gnoje” muszą tkwić w systemie, który wyście zbudowali.

    • Marcin napisał(a):

      Zawsze jak słysze ten argument to nóż mi się w kieszeni otwiera. Czy to w sprawie wkładania mi zasranych reklam za wycieraczke auta, czy to jak mi zapychają skrzynkę pocztową śmieciem czy znowu jak truje mi dupe jedna z druga super ofertą. W dupie mam, że wykonują taką pracę czy inna, dla mnie jest istostne, że niezgodnie z prawem zresztą uprzykrzają mi życie. Jest dużo pracy ale pewnie nie siedzi się na dupce przez 8 godzin to prawda. Czym to się różni od kradzieży?? Człowiek traci tylko nerwy i pieniądze (złamasy zbili mi szybę w aucie wycieraczką i jedna ulotka kosztowała mnie ponad 600 złotych) czy w takim przypadku mam sie przejmować tym, że ktoś zarobil 0.02 złotego na mojej szybie??
      Przyjdą czasy kiedy zrobi się z tym porządek ale na razie trzeba niestety samemu walczyć z tym dziadostwem.

    • LUKASZ WRÓG CC napisał(a):

      Sam pracowałem w cc… Nie łatwy kawałek chleba… Ale dzwoniłem do ludzi z Orange z oferta Orange… Praca w CC to debilizm. Do niczego nie prowadzi;) szkoda… Na szczęście są i inne prace. Popularność ofertowa jest mnoga bo łatwo założyć CC. Baza danych? Twoje dane w 80% firm nie są kupowane… Są wykradane. W MConnect np. Niby klienci Orange. Ale zostali przetrzepani przez aplikacji ktora wlamywala sie do RSW CORPO i trzepała klientów pod względem ilości rachunków nr Tel. Robiąc z tego tabelki by nam telemarketerom było prościej… Firma zew. z możliwością trzepania pojedynczego konta trzepala ich paręset na dobę! Drugim procederem prostym jest trzepanie baz danych i spisywanie ich jesli o firmy chodzi no. Z Zumi… A co do Tel stacjonarnych… Trzepanie ich z baz Tpsy specjalnym programem. Nieoficjalnie widzi ale z 5takich… Gdyby ktos kiedys sie tym zainteresował 90/80% firm ma bazy bezprawnie przynajmniej w Krakowie

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

 

175641