21112017Nowości:
   |    Rejestracja

Saudowie wchodzą w kosmos


Grupa Virgin ogłosiła podpisanie umowy z państwowym funduszem inwestycyjnym Arabii Saudyjskiej na kwotę miliarda dolarów w celu dalszego rozwoju orbitalnego i suborbitalnego przedsięwzięcia.


virgin-galactic-vss-unity-mojave-730x411

Na mocy porozumienia Fundusz Inwestycji Publicznych Arabii Saudyjskiej staje się bardzo ważnym partnerem projektu oraz ma znaczący udział w Virgin Galactic, Virgin Orbit i The Spaceship Company. Umowa nie wyklucza także kolejnych 480 milionów dolarów na przyszły rozwój spółek.

Inwestycja ta z pewnością przyspieszy realizację obecnych planów Grupy Virgin wobec załogowych lotów kosmicznych oraz umieszczania na orbicie Ziemi małych sond. W przyszłości zrealizowany ma zostać także rozwój podróży ponaddźwiękowych. W przeciągu kilku miesięcy planowany jest również załogowy lot Virgin Galactic oraz wprowadzenie na orbitę okołoziemską Virgin Orbit.

Podpisanie umowy ogłoszono 26 października podczas kongresu Future Investment Initiative w Rijad stolicy Arabii Saudyjskiej. Aktualnie oczekuje ona na zatwierdzenie regulacyjne przez Komitet do Spraw Inwestycji Zagranicznych Stanów Zjednoczonych. Porozumienie z arabskim Funduszem Inwestycji Publicznych w sprawie Virgin Galactic jest drugim, zaraz po Aabar Investments w 2009 roku, dofinansowaniem ambitnego projektu Grupy Virgin.

Projekt załogowych lotów kosmicznych zbliża się do fazy testów. Do końca roku planowe jest przeprowadzenie pierwszego suborbitalnego lotu. Natomiast wystrzelenie na orbitę pierwszej wyrzutni małych satelitów zakładane jest na pierwszą połowę 2018 roku.

Virgin Galactic jest częścią należącej do Richarda Bransona Virgin Group. Została założona w 2004 roku. Firma ma w niedalekiej przyszłości oferować kosmiczne loty suborbitalne, suborbitalne kosmiczne misje naukowe oraz umieszczanie na orbitach małych satelitów. W dalszych planach Virgin Galactic ma oferować również ogólnodostępne loty kosmiczne.

Rewolucyjnym pomysłem Virgin Galactic jest unikalna konstrukcja statków kosmicznych, które zamiast z ziemi startują z samolotów. Daje im to większą prędkość początkową i wyższy pułap niż w przypadku startów z powierzchni Ziemi.

Planuje się, że statki Virgin Galactic będą na tyle wydajne i przystępne, by móc zabrać na pokład komercyjnych pasażerów (w cenie 200 000 dolarów za osobę, plus 20 000 depozytu). Do września 2011 około 700 osób znalazło się na liście oczekujących na lot suborbitalny. Wśród pasażerów, którzy już wpłacili swój depozyt, znalazło się wiele znanych osób, m.in. Tom Hanks, Ashton Kutcher, Katy Perry, Brad Pitt, Angelina Jolie i Justin Bieber. Statek kosmiczny SpaceShipTwo, mogący pomieścić sześciu pasażerów i dwóch pilotów, będzie wynoszony na wysokość około 16 kilometrów przez samolot WhiteKnightTwo. W momencie gdy samolot osiągnie swój pułap, statek SpaceShipTwo odłączy się i będzie kontynuował wznoszenie, aż do wysokości ponad 100 kilometrów. Planuje się, że trajektoria lotu przetnie linię atmosfery przy wysokości 21 000 metrów, co oznacza lot suborbitalny i wiąże się z krótkim stanem nieważkości. Lot od momentu odłączenia od samolotu, do czasu lądowania na Ziemi, będzie trwał 2,5 godziny. Sam moment właściwego lotu suborbitalnego będzie zaledwie małą częścią tego czasu. Stan nieważkości potrwa około 6 minut, w tym czasie pasażerowie będą mogli swobodnie przemieszczać się po kabinie.

Jako dodatek do działalności pasażerskiej, Virgin Galactic będzie udostępniać swoją flotę na suborbitalne misje naukowe, a także do umieszczania małych satelitów na orbicie. Początkowo planowano rozpocząć świadczenie usług dla biznesu satelitarnego na początku 2010 roku jednak do dzisiaj pozostają one niedostępne.

31 października 2014 roku na pustyni Mojave w Kalifornii, podczas lotu testowego, rozbił się statek Virgin Galactic. Zginął pilot, jedna osoba została ciężko ranna.

Loty testowe odbywają się z Mojave Spaceport w Kalifornii, gdzie powstają również statki. Virgin Galactic planuje, że pierwsze loty pasażerskie odbędą się właśnie z tej lokalizacji. Kolejne loty odbędą się z nowego kosmodromu Spaceport America, który powstał w stanie Nowy Meksyk[6].

W październiku 2010, firma zorganizowała imprezę w Spaceport America, gdzie oficjalnie otwarto pierwszy pas startowy. Gubernator Nowego Meksyku Bill Richardson brał udział w ceremonii, podczas której wylądował SpaceShipTwo, znany jako „VSS Enterprise“. Podczas lądowania kadłub samolotu unoszony był przez statek matkę – VMS Eve (WhiteKnightTwo).

Napisane przez:


 

Podziel się z innymi

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

 

310801