25052017Nowości:
   |    Rejestracja

Przejęcie roku. ‘The Time’ i CNN w rękach AT&T


To największa fuzja, jaka odbędzie się w 2016 roku. Jedna z najważniejszych dla Amerykanów i zachodniego świata. Oto za 85,4 mld dolarów spółka AT&T przejmuje giganta medialnego (i rozrywkowego) Time Warner. Łącznie z jego sztandarowym tygodnikiem ‘The Time’, telewizją CNN oraz kanałem filmowym HBO.


att-headquarters-ap-photo

Porozumienie w sprawie przejęcia podpisano po wielomiesięcznych negocjacjach dotyczących nie tylko kwoty przejęcia (85,4 mld dolarów), ale również warunków objęcia majątku Time Warner przez AT&T, koncern telekomunikacyjny, spółki, od której zależy Ameryka. W sobotę wieczorem obie spółki w tym samym komunikacie poinformowały o pozorumieniu. Porozumieniu, które wpłynie nie tylko na amerykańskie giełdy, ale – być może – nieznacznie również na wynik wyborów w USA.

Oczywiście samo porozumienie nie zamyka transakcji, bo zgodę na nią muszą wyrazić także amerykańskie urzędy regulacyjne. Zgodę, która wcale nie jest pewna, bowiem Departament Sprawiedliwości już w czasie negocjacji zauważał, że transakcja może naruszać zasady konkurencji i być de facto podwaliną pod tworzenie monopolu przez AT&T. A spółka już raz w takiej sprawie zmierzyła się z Departamentem Sprawiedliwości – tracąc na tym 70 proc. swojej watości. Chodzi o decyzję Departamentu Sprawiedliwości ze stycznia 1982 roku, po której AT&T – wówczas działający niemal wyłącznie na rynku usług telekomunikacyjnych – musiała wydzielić siedem oddziałów z macierzystego przedsiębiorstwa. Oddziały te stały się niezależnymi przedsiębiorstwami, które przejęły lokalne linie telefoniczne.

Przejęcie Time Warner od dawna było na ustach białych kołnierzyków w Waszyngtonie, Nowym Jorku i Londynie. Jeff Bewkes, właściciel Time Warner szukał kupca dla spółki, choć odrzucał kolejne oferty, w tym 80 mld dolarów oferowanych przez 21th Century Fox medialnego magnata Ruperta Murdocha. Oferta AT&T była większa i korzystniejsza również ze względu na formy połącznia.

Time Warner jest drugą co do wielkości korporacją mediową na świecie (po The Walt Disney Company). Powstała z połączenia wydawnictwa The Time (wydawcy tygodnika ‘Time’) oraz wytwórni Warner Communications Inc.. W roku 2014 wartość przychodów spółki osiągnęła około 30 mld dolarów. W 1995 roku spółka stworzyła razem z Philipsem, Sonym i Toshibą standard DVD. W następnym roku w jej skład weszło imperium mediowe Teda Turnera. Wtedy też Time Warner uzyskało pierwszą pozycję spośród korporacji mediowych świata. W 2001 roku Time Warner zostało zakupione przez giganta branży internetowej, America OnLine i zmieniło nazwę na „AOL Time Warner”. Po dwóch latach, gdy AOL okazał się najbardziej deficytową częścią nowego koncernu, powrócono do dawnej nazwy.W 2009 roku firma ogłosiła spin off grupy AOL, który zakończył się w grudniu 2009 r. Tym samym po ośmiu latach zakończono związek AOL z Time Warner. Od tego czasu korporacja w zakresie przychodów rocznych spadła z poziomu 40 mld do około 30 mld USD. Skutkiem tego straciła pozycję lidera rynku mediowego na rzecz The Walt Disney Company.

Jej sztandarowy produkt – tygodnik ‘Time’ znany jest przede wszystkim z przyznawania tytułu ‘Człowiek Roku’. Otrzymuje go osoba, która w minionym roku miała, zdaniem dziennikarzy i redaktorów pisma, największy wpływ na wydarzenia w Ameryce i na świecie w pozytywnym lub negatywnym znaczeniu. Wśród laureatów byli m.in. prezydenci USA, dyktatorzy (Adolf Hitler, Józef Stalin) oraz dwóch Polaków – Jan Paweł II i Lech Wałęsa. W 2006 r. „Time” nagrodził społeczność internetową, honorując w ten sposób masowy wkład w rozwój internetowych treści i społeczności.

AT&T jest natomiast drugim co do wielkości amerykańskim operatorem sieci komórkowej z ponad 140 mln abonentów w Ameryce Północnej. Przez kilka lat spółka była największym na świecie przedsiębiorstwem świadczącym usługi telefoniczne oraz największą siecią telewizji kablowej. W laboratoriach (AT&T Bell Labs) powstał m.in. system operacyjny Unix, języki C, C++ i AWK, a także…  tranzystor. Jedenastu pracowników tej korporacji otrzymało Nagrodę Nobla.

Z powodu stale spadającego znaczenia rozmów dalekodystansowych, które pozostały w gestii AT&T, przedsiębiorstwo także słabo sobie radzi na rynku. W styczniu 2005 ‘The New York Times’ podał do publicznej wiadomości, że SBC Communications, jedna ze spółek-córek powstała w 1984 r., jedna z właścicielek sieci Cingular (wraz z AT&T i BellSouth – baby-bell kupiony przez SBC) negocjuje wykupienie AT&T za ponad 16 miliardów dolarów. Transakcja ta doszła do skutku 18 listopada 2005. W wyniku zakupu przedsiębiorstwo SBC Communications porzuciło swoją markę i przemianowało się na AT&T, zaś Cingular zmienił się w AT&T Mobility.

Napisane przez:


 

Podziel się z innymi

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

 

294056