21062018Nowości:
   |    Rejestracja

Karty za 0 zł… A zwroty będą za miliony


UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł rzeczywiście nic nie kosztują. I wyszło na jaw, że na 18 sprawdzonych banków 13 oszukiwało klientów. Bo okazało się, że karty wcale nie były darmowe. To znaczy były, ale dopiero, gdy operacja została zaksięgowana przez bank, mimo że konsument dokonał płatności w wymaganej ilości lub wartości.


creditcard_505_041214021218

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi na to, że banki pobierają opłaty za kartę debetową, mimo że konsument dokonał w danym okresie rozliczeniowym płatności kartą w wymaganej ilości lub wartości transakcji. W związku z tymi sygnałami, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził praktyki 18 banków, z czego zastrzeżenia wzbudziło 13.

Urząd kwestionował reklamy, które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe, jeżeli konsument wykonał w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej ilości lub wartości transakcji, nieczytelne informacje na stronach internetowych, model naliczania opłat za debetowe karty płatnicze.

– Jak się okazało, w rzeczywistości brak opłat zależał od zaksięgowania danego zakupu przez bank. – Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu. Były to BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao.

Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania. Do tej grupy z kolei należą BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank.

Urząd wydał sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji. Jedno postępowanie wciąż jest w toku – przeciwko Alior Bankowi.

Napisane przez:


 

Podziel się z innymi

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

 

315303